responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 122

در لوح محفوظ نمى‌تواند تاثيرى در عبرت‌گيرى مردم داشته باشد، در حالى كه بودن اين دو شهر بر سر راه كاروانها و ساير رهگذران مى‌توانست اثر عميقى در آنها بگذارد، لحظه‌اى در آنجا درنگ كنند، و بينديشند و دل عبرت‌بينشان از ديده نظر كند، و اين سرزمين بلا ديده را آينه عبرت داند، گاهى در كنار سرزمين قوم لوط و گاهى در كنار سرزمين اصحاب الايكه، سرانجام سيلاب اشك را بر سرنوشت آنها از ديده روان سازند!

***
و اما در مورد" أَصْحابُ الْحِجْرِ"، همان قوم سركشى كه در سرزمينى به نام" حجر"، زندگى مرفهى داشتند و پيامبر بزرگشان" صالح" براى هدايت آنها مبعوث شد، چنين مى‌گويد:

" اصحاب حجر، فرستادگان خدا را تكذيب كردند" (وَ لَقَدْ كَذَّبَ أَصْحابُ الْحِجْرِ الْمُرْسَلِينَ‌)! در اينكه اين شهر در كجا واقع شده بود، بعضى از مفسران و مورخان چنين نگاشته‌اند كه شهرى بود در مسير كاروان مدينه و شام در يك منزلى" وادى القرى" و در جنوب" تيمه" و امروز تقريبا اثرى از آن نيست.

مى‌گويند اين شهر در گذشته يكى از شهرهاى تجارى عربستان بوده، و تا آنجا اهميت داشته كه" بطلميوس" در نوشته‌هايش به عنوان يك شهر تجارى از آن نام برده است، و" پلين" جغرافى‌دان رومى از آن بنام" حجرى" ياد مى‌كند.

در روايتى مى‌خوانيم كه در سال نهم هجرت كه پيامبر براى دفع سپاه روم به تبوك لشگر كشى كرد، سربازان اسلام مى‌خواستند در اين منزل توقفى كنند، پيامبر ص مانع آنها شد و فرمود: اينجا همان منطقه قوم ثمود است كه عذاب الهى‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 122
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست