responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 98

همگان قابل لمس! و در پايان آيه مى‌فرمايد:" و سراى آخرت براى پرهيزكاران مسلما بهتر است" (وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا).

" آيا تعقل نمى‌كنيد و فكر و انديشه خويش را به كار نمى‌اندازيد" (أَ فَلا تَعْقِلُونَ‌).

چرا كه اينجا سرايى است ناپايدار و آميخته با انواع مصائب و آلام و دردها، اما آنجا سرايى است جاودانى و خالى از هر گونه رنج و ناراحتى.

***
در آيه بعد اشاره به يكى از حساسترين و بحرانى‌ترين لحظات زندگى پيامبران كرده، مى‌گويد:" پيامبران الهى در راه دعوت به سوى حق، هم چنان پافشارى داشتند و اقوام گمراه و سركش هم چنان به مخالفت خود ادامه مى‌دادند تا آنجا كه پيامبران از آنها مايوس شدند، و گمان بردند كه حتى گروه اندك مؤمنان به آنها دروغ گفته‌اند، و آنان در مسير دعوت خويش تنهاى تنها هستند، در اين هنگام كه اميد آنها از همه جا بريده شد، نصرت و پيروزى از ناحيه ما فرا رسيد، و هر كس را مى‌خواستيم و شايسته مى‌ديديم، نجات مى‌داديم" (حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّيَ مَنْ نَشاءُ) [1] و در پايان آيه مى‌فرمايد:" عذاب و مجازات ما از قوم گنهكار و مجرم، بازگردانده نمى‌شود." (وَ لا يُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ‌).

اين يك سنت الهى، كه مجرمان پس از اصرار بر كار خود و بستن تمام درهاى هدايت به روى خويشتن و خلاصه پس از اتمام حجت، مجازاتهاى الهى‌


[1]" حتى" به صورت غايت براى جمله- محذوفى ذكر شده است و تقدير آن چنين است: ان الرسل اقاموا على دعوتهم و الكافرين بهم على مخالفتهم حتى اذ استيئس الرسل ...

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست