نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 98
همگان قابل
لمس! و در پايان آيه مىفرمايد:" و سراى آخرت براى پرهيزكاران مسلما بهتر
است" (وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا).
" آيا
تعقل نمىكنيد و فكر و انديشه خويش را به كار نمىاندازيد" (أَ
فَلا تَعْقِلُونَ).
چرا كه اينجا
سرايى است ناپايدار و آميخته با انواع مصائب و آلام و دردها، اما آنجا سرايى است
جاودانى و خالى از هر گونه رنج و ناراحتى.
***
در آيه
بعد اشاره به يكى از حساسترين و بحرانىترين لحظات زندگى پيامبران كرده،
مىگويد:" پيامبران الهى در راه دعوت به سوى حق، هم چنان پافشارى داشتند و
اقوام گمراه و سركش هم چنان به مخالفت خود ادامه مىدادند تا آنجا كه پيامبران از
آنها مايوس شدند، و گمان بردند كه حتى گروه اندك مؤمنان به آنها دروغ گفتهاند، و
آنان در مسير دعوت خويش تنهاى تنها هستند، در اين هنگام كه اميد آنها از همه جا
بريده شد، نصرت و پيروزى از ناحيه ما فرا رسيد، و هر كس را مىخواستيم و شايسته
مىديديم، نجات مىداديم" (حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ
الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّيَ مَنْ
نَشاءُ) [1] و در پايان آيه مىفرمايد:" عذاب و مجازات
ما از قوم گنهكار و مجرم، بازگردانده نمىشود." (وَ لا
يُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ).
اين يك سنت
الهى، كه مجرمان پس از اصرار بر كار خود و بستن تمام درهاى هدايت به روى خويشتن و
خلاصه پس از اتمام حجت، مجازاتهاى الهى
[1]" حتى" به صورت غايت براى جمله-
محذوفى ذكر شده است و تقدير آن چنين است: ان الرسل اقاموا على دعوتهم و الكافرين
بهم على مخالفتهم حتى اذ استيئس الرسل ...
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 98