نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 387
به باب تفعيل برده شود، از آن" تكثير" استفاده مىشود، بنا بر اين
روى هم رفته كلمه مقرنين به معنى كسانى است كه بسيار به يكديگر نزديك شدهاند.
در اينكه منظور از اين كلمه در آيه فوق كيست، مفسران سه تفسير ذكر كردهاند:
نخست اينكه مجرمان را در آن روز با غل و زنجير در يك سلسله طولانى به هم
مىبندند، و به اين صورت در عرصه محشر ظاهر مىشوند، اين غل و زنجير، تجسمى است از
پيوند عملى و فكرى اين گنهكاران در اين جهان كه دست به دست هم مىدادند، و به كمك
هم مىشتافتند و در طريق ظلم و فساد با يكديگر رابطه و پيوند و همكارى داشتند و
اين ارتباط در آنجا به صورت زنجيرهايى مجسم مىشود كه آنان را به يكديگر مرتبط
مىسازد.
ديگر اينكه مجرمان در آن روز بوسيله زنجيرهايى با شياطين قرين مىشوند، و
پيوند باطنيشان در دنيا، به صورت همزنجير بودنشان در جهان ديگر، آشكار مىگردد.
سوم اينكه دستهاى آنها را به وسيله زنجيرها گردنشان قرين مىسازند.
و مانعى ندارد كه همه اين معانى در مورد مجرمان صادق باشد، هر چند ظاهر آيه
بيشتر معنى اول را مىرساند.
***
سپس به لباس آنها مىپردازد كه خود عذاب بزرگى است براى آنان، و
مىگويد:" پيراهن آنها از ماده قطران است و صورت آنها را شعلههاى آتش
مىپوشاند (سَرابِيلُهُمْ مِنْ قَطِرانٍ وَ تَغْشى
وُجُوهَهُمُ النَّارُ).
" سرابيل" جمع" سربال" (بر وزن مثقال) به معنى پيراهن است
از هر جنس كه باشد و بعضى گفتهاند به معنى هر نوع لباس است، ولى معنى اول مشهورتر
است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 387