نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 385
كردن توأم با كينهجويى و عدم گذشت" آمده، در اصل به اين معنى نيست، بلكه
مفهوم انتقام همان كيفر دادن و مجازات كردن است، مجازاتى كه در مورد خداوند هماهنگ
با استحقاق و عدالت بلكه نتيجه اعمال آدمى است لازم به تذكر نيست كه اگر خدا داراى
چنين انتقامى نبود، بر خلاف حكمت و عدل بود.
***
سپس اضافه مىكند" اين مجازات در روزى خواهد بود كه اين زمين به زمين
ديگرى تبديل مىشود و آسمانها به آسمانهاى ديگرى" (يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ
السَّماواتُ).
در آن روز همه چيز پس از ويرانى، نو مىشود، و انسان با شرائط تازه در عالم
نوى گام مىنهد، عالمى كه همه چيزش با اين عالم متفاوت است، وسعتش، نعمتهايش و
كيفرهايش" و در آن روز هر كس هر چه دارد با تمام وجودش در برابر خداوند واحد
قهار ظاهر مىشود" (وَ بَرَزُوا
لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ).
" بروز" اصلا از ماده براز (بر وزن فراز) كه به معنى فضا و محل وسيع
است گرفته شده، و خود كلمه" بروز" به معنى قرار گرفتن در چنين فضا و محل
وسيعى مىباشد كه لازمه آن ظهور و آشكار شدن است، به همين دليل بروز غالبا به
معنى" ظهور" مىآيد (دقت كنيد).
در اينكه بروز انسانها در برابر خداوند در قيامت به چه معنى است، مفسران
بياناتى دارند:
بسيارى به معنى بيرون آمدن از قبرها، دانستهاند.
ولى اين احتمال وجود دارد كه بروز به معنى ظهور تمام وجود انسان و درون و
برونش در آن صحنه است، همانگونه كه در آيه 16 غافر مىخوانيم يَوْمَ هُمْ بارِزُونَ لا يَخْفى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ
شَيْءٌ:" روزى كه همه آنها آشكار مىشوند و چيزى
از آنان از خدا مخفى نمىماند" و در آيه 9 سوره طارق مىخوانيم:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 385