responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 385

كردن توأم با كينه‌جويى و عدم گذشت" آمده، در اصل به اين معنى نيست، بلكه مفهوم انتقام همان كيفر دادن و مجازات كردن است، مجازاتى كه در مورد خداوند هماهنگ با استحقاق و عدالت بلكه نتيجه اعمال آدمى است لازم به تذكر نيست كه اگر خدا داراى چنين انتقامى نبود، بر خلاف حكمت و عدل بود.

***
سپس اضافه مى‌كند" اين مجازات در روزى خواهد بود كه اين زمين به زمين ديگرى تبديل مى‌شود و آسمانها به آسمانهاى ديگرى" (يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ‌).

در آن روز همه چيز پس از ويرانى، نو مى‌شود، و انسان با شرائط تازه در عالم نوى گام مى‌نهد، عالمى كه همه چيزش با اين عالم متفاوت است، وسعتش، نعمتهايش و كيفرهايش" و در آن روز هر كس هر چه دارد با تمام وجودش در برابر خداوند واحد قهار ظاهر مى‌شود" (وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ).

" بروز" اصلا از ماده براز (بر وزن فراز) كه به معنى فضا و محل وسيع است گرفته شده، و خود كلمه" بروز" به معنى قرار گرفتن در چنين فضا و محل وسيعى مى‌باشد كه لازمه آن ظهور و آشكار شدن است، به همين دليل بروز غالبا به معنى" ظهور" مى‌آيد (دقت كنيد).

در اينكه بروز انسانها در برابر خداوند در قيامت به چه معنى است، مفسران بياناتى دارند:

بسيارى به معنى بيرون آمدن از قبرها، دانسته‌اند.

ولى اين احتمال وجود دارد كه بروز به معنى ظهور تمام وجود انسان و درون و برونش در آن صحنه است، همانگونه كه در آيه 16 غافر مى‌خوانيم‌ يَوْمَ هُمْ بارِزُونَ لا يَخْفى‌ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْ‌ءٌ:" روزى كه همه آنها آشكار مى‌شوند و چيزى از آنان از خدا مخفى نمى‌ماند" و در آيه 9 سوره طارق مى‌خوانيم:

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 385
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست