نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 354
ممكن نيست، چرا كه" دار عمل" كه سراى دنيا است پروندهاش در هم
پيچيده شده است و آنجا" دار حساب" است.
همچنين پيوند دوستى مادى با هر كس و به هر صورت نمىتواند در آنجا رهايى بخش
باشد (توجه داشته باشيد خلال و خله به معنى دوستى است).
و به تعبير ساده مردم در زندگى اين دنيا براى نجات از چنگال مجازاتها غالبا يا
متوسل به پول مىشوند و يا به پارتى يعنى، از طريق" رشوهها" و"
رابطهها" براى خنثى كردن مجازاتها دست بكار مىشوند.
اگر چنين تصور كنند كه در آنجا نيز چنين برنامههايى امكان پذير است دليل بر
بى خبرى و نهايت نادانى آنها است.
و از اينجا روشن مىشود كه نفى وجود خله و دوستى در اين آيه هيچگونه منافاتى
با دوستى مؤمنان با يكديگر در عالم قيامت كه در بعضى از آيات به آن تصريح شده
ندارد، چرا كه آن يك دوستى و مودت معنوى است در سايه ايمان.
و اما مساله" شفاعت" همانگونه كه بارها گفتهايم به هيچوجه مفهوم
مادى در آن نيست بلكه با توجه به آيات صريحى كه در اين زمينه وارد شده است، تنها
در سايه پيوندهاى معنوى و يك نوع شايستگى كه بخاطر بعضى از اعمال خير به دست آمده،
مىباشد كه شرح آن را ذيل آيات 254 سوره بقره (جلد دوم تفسير نمونه صفحه 188 و جلد
اول صفحه 159 به بعد) بيان داشتيم.
4- همه موجودات سر بر فرمان تواند اى انسان!
بار ديگر در اين آيات به تسخير موجودات مختلف زمين و آسمان در برابر انسان
برخورد مىكنيم كه روى شش قسمت از آن تكيه شده است: