نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 340
از نظر اجتماعى پيشرفت هر برنامه مؤثرى تنها در سايه ثبات امكان پذير است، و
به همين دليل تمام كوشش تخريب كنندگان براى از ميان بردن ثبات به كار مىرود. و
اصولا مؤمنان راستين را بايد از ثبات و استقامتشان در برابر حوادث سخت و طوفانهاى
زندگى شناخت.
3- شجره طيبه و خبيثه در روايات اسلامى
همانگونه كه در بالا گفتيم كلمه" طيبه" و" خبيثه" كه به
اين دو شجره تشبيه شده مفهوم وسيعى دارند كه هر گونه شخص و برنامه و مكتب و فكر و
انديشه و گفتار و عمل را شامل مىشوند، ولى در بعضى از روايات اسلامى به مورد خاصى
تفسير شده كه پيدا است در صدد انحصار نيست.
از جمله در كتاب كافى از امام صادق ع در تفسير جمله" كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي
السَّماءِ" چنين نقل شده است:
رسول اللَّه اصلها و امير المؤمنين فرعها، و الأئمة من ذريتها اغصانها، و علم
الأئمة ثمرها، و شيعتهم المؤمنون ورقها، هل فيها فضل؟ قال قلت لا و اللَّه، قال: و
اللَّه ان المؤمن ليولد فتورق ورقة فيها و ان المؤمن ليموت فتسقط ورقة منها:
" پيامبر ص ريشه اين درخت است و امير مؤمنان على ع شاخه آن، و امامان كه
از ذريه آنها هستند شاخههاى كوچكتر، و علم امامان ميوه اين درخت است، و پيروان با
ايمان آنها برگهاى اين درختند سپس امام فرمود: آيا چيز ديگرى باقى ماند؟ راوى
مىگويد: گفتم نه، به خدا سوگند! فرمود:
به خدا قسم هنگامى كه يك فرد با ايمان متولد مىشود برگى در آن درخت ظاهر
مىگردد و هنگامى كه مؤمن راستين مىميرد برگى از آن درخت مىافتد"! [1]