responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 336

ميوه تكليفش روشن است.

به علاوه اين يك نوع لطافت بيان است كه انسان در مورد ذكر" محبوب" به همه خصوصيات به پردازد اما هنگامى كه به ذكر" مبغوض" مى‌رسد با يك جمله كوبنده از آن بگذرد! باز در اينجا مى‌بينيم مفسران درباره اينكه اين درخت كه" مشبه به" واقع شده است كدام درخت است به بحث پرداخته‌اند، بعضى آن را درخت" حنظل" كه ميوه بسيار تلخ و بدى دارد دانسته‌اند، و بعضى آن را" كشوت" (بر وزن سقوط) كه نوعى گياه پيچيده است كه در بيابانها به بوته‌هاى خار مى‌پيچد و از آن بالا مى‌رود نه ريشه دارد و نه برگ (توجه داشته باشيد كه شجر در لغت عرب هم به درخت گفته مى‌شود و هم به گياه).

ولى همان گونه كه در تفسير" شجره طيبه" بيان كرديم هيچ لزومى ندارد كه در هر تشبيه" مشبه به" با تمام آن صفات وجود خارجى داشته باشد بلكه هدف مجسم ساختن چهره واقعى كلمه شرك و برنامه‌هاى انحرافى و مردم خبيث است كه آنها همانند درختانى هستند كه همه چيزشان خبيث و ناپاك و هيچگونه ميوه و ثمره و فايده‌اى جز مزاحمت و توليد درد سر ندارد.

به علاوه وجود درخت ناپاكى كه آن را از ريشه كنده باشند و در بيابان بر سينه طوفان و تند باد قرار گرفته باشد كم نيست.

***
از آنجا كه در آيات گذشته در دو مثال گويا، حال" ايمان" و" كفر" و" مؤمن" و" كافر" و به طور كلى" هر پاك" و" ناپاك" تجسم يافت، در آخرين آيه مورد بحث به نتيجه كار و سرنوشت نهايى آنها مى‌پردازد.

نخست مى‌گويد:" خداوند كسانى را كه ايمان آورده‌اند به خاطر گفتار و اعتقاد ثابت و پايدارشان ثابت قدم مى‌دارد، هم در اين جهان و هم در جهان ديگر

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 336
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست