نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 325
افسار خود را به دست هر كس مىسپارند افراد ناتوان و بىشخصيتى هستند كه قرآن
از آنها تعبير به" ضعفاء" كرده است.
ثانيا- سرنوشت آنها و پيشوايانشان هر دو يكى است، و اين بينوايان حتى در
سختترين حالات نمىتوانند از حمايت اين رهبران گمراه بهره گيرند، و حتى ذرهاى از
مجازاتشان را تخفيف دهند، بلكه شايد با سخريه، به آنها پاسخ مىدهند كه بيهوده جزع
و فزع نكنيد كه راه خلاص و نجاتى در كار نيست!
4-" برزوا" در اصل از ماده" بروز" به معنى ظاهر شدن و از
پرده بيرون آمدن است، و به معنى بيرون آمدن از صف و مقابل حريف ايستادن در ميدان
جنگ و به اصطلاح مبارزه كردن نيز آمده است.
" محيص" از ماده" محص" به معنى رهايى از عيب و يا ناراحتى
است.
***
سپس به صحنه ديگرى از مجازاتهاى روانى جباران و گنهكاران و پيروان شياطين
در روز رستاخيز پرداخته چنين مىگويد:
" و شيطان هنگامى كه كار حساب بندگان صالح و غير صالح پايان پذيرفت و هر
كدام به سرنوشت و پاداش و كيفر قطعى خود رسيدند به پيروان خود چنين مىگويد:
خداوند به شما وعده حق داد و من نيز به شما وعده دادم (وعدهاى پوچ و بىارزش چنان
كه خودتان مىدانستيد) سپس از وعدههاى خود تخلف جستم" (وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ
وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ).
و به اين ترتيب شيطان نيز به سائر مستكبرانى كه رهبران راه ضلالت بودند هم
آواز شده و تيرهاى ملامت و سرزنش خود را به اين پيروان بدبخت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 325