responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 274

بدترين شكنجه‌ها و عذابها را بر شما بنى اسرائيل تحميل مى‌كردند.

آيا اين درد كوچكى است كه نيروى فعال يك جمعيت را از ميان ببرند و زنان آنها را بدون سرپرست، به صورت كنيزانى در چنگال يك مشت افراد ظالم و ستمگر باقى بگذارند؟

ضمنا تعبير به فعل مضارع (يسومون) اشاره به اين است كه اين كار مدتها ادامه داشت‌ [1] اين نكته نيز قابل توجه است كه سر بريدن پسران و كنيزى زنان و دختران را بوسيله" واو" بر" سُوءَ الْعَذابِ‌" عطف مى‌كند، در حالى كه خود از مصداقهاى سوء العذاب است، و اين به خاطر اهميت اين دو عذاب بوده است، و نشان مى‌دهد كه قوم جبار و ستمگر فرعون شكنجه‌ها و تحميلات ديگرى نيز بر بنى اسرائيل داشته‌اند، اما از ميان همه اين دو شديدتر و سخت‌تر بوده است.

***
سپس اضافه مى‌كند كه اين را هم" به خاطر بياوريد كه پروردگار شما اعلام كرد اگر شكر نعمت‌هاى مرا بجا آوريد من بطور قطع نعمتهاى شما را افزون مى‌كنم و اگر كفران كنيد عذاب و مجازات من شديد است" (وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ) [2] اين آيه ممكن است دنباله كلام موسى به بنى اسرائيل باشد كه آنها را در برابر آن نجات و پيروزى و نعمتهاى فراوان دعوت به شكرگزارى كرد، و وعده فزونى نعمت به آنها داد، و در صورت كفران تهديد به عذاب نمود، و نيز ممكن است يك جمله مستقل و خطاب به مسلمانان بوده باشد، ولى به هر حال از نظر


[1] توجه داشته باشيد كه نظير اين آيه با كمى تفاوت در سوره بقره آيه 49 گذشت.

[2] تاذن از باب تفعل و به معنى اعلام با تاكيد است زيرا ماده افعال از آن (ايذان) به معنى اعلام است و چون به باب تفعل در آيد اضافه و تاكيد از آن استفاده مى‌شود.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 274
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست