نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 274
بدترين شكنجهها و عذابها را بر شما بنى اسرائيل تحميل مىكردند.
آيا اين درد كوچكى است كه نيروى فعال يك جمعيت را از ميان ببرند و زنان آنها
را بدون سرپرست، به صورت كنيزانى در چنگال يك مشت افراد ظالم و ستمگر باقى
بگذارند؟
ضمنا تعبير به فعل مضارع (يسومون) اشاره به اين است كه اين كار مدتها ادامه
داشت [1] اين
نكته نيز قابل توجه است كه سر بريدن پسران و كنيزى زنان و دختران را بوسيله"
واو" بر" سُوءَ الْعَذابِ" عطف مىكند، در حالى كه خود از مصداقهاى سوء العذاب
است، و اين به خاطر اهميت اين دو عذاب بوده است، و نشان مىدهد كه قوم جبار و
ستمگر فرعون شكنجهها و تحميلات ديگرى نيز بر بنى اسرائيل داشتهاند، اما از ميان
همه اين دو شديدتر و سختتر بوده است.
***
سپس اضافه مىكند كه اين را هم" به خاطر بياوريد كه پروردگار شما
اعلام كرد اگر شكر نعمتهاى مرا بجا آوريد من بطور قطع نعمتهاى شما را افزون
مىكنم و اگر كفران كنيد عذاب و مجازات من شديد است" (وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ
لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ) [2] اين آيه ممكن است دنباله كلام موسى به بنى اسرائيل باشد كه آنها را در برابر
آن نجات و پيروزى و نعمتهاى فراوان دعوت به شكرگزارى كرد، و وعده فزونى نعمت به
آنها داد، و در صورت كفران تهديد به عذاب نمود، و نيز ممكن است يك جمله مستقل و
خطاب به مسلمانان بوده باشد، ولى به هر حال از نظر
[1] توجه داشته باشيد كه نظير اين آيه
با كمى تفاوت در سوره بقره آيه 49 گذشت.
[2] تاذن از باب تفعل و به معنى اعلام
با تاكيد است زيرا ماده افعال از آن (ايذان) به معنى اعلام است و چون به باب تفعل
در آيد اضافه و تاكيد از آن استفاده مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 274