نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 229
بيان فرموده است.
چهارم اينكه: اين مشركان درك صحيح و درستى ندارند، و چون پيرو هوى و هوس و
تقليدهاى كوركورانهاند، قادر به قضاوت عاقلانه و صحيح نيستند، و به همين دليل به
اين گمراهى و ضلالت كشيده شدهاند،" اينها مكر و توطئههايشان در برابر
پيامبر ص و مؤمنان و دروغ و تهمت و تزويرها در نظرشان (به خاطر ناپاكى درون) زينت
داده شده است"، تا جايى كه اين موجودات بىارزش و بىنام و نشان را شريك خدا
دانستهاند (بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا
مَكْرُهُمْ وَ صُدُّوا عَنِ السَّبِيلِ).
" و كسى را كه خدا گمراه سازد، هيچكس توانايى هدايت او را نخواهد
داشت" (وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ
هادٍ).
بارها گفتهايم اين ضلالت به معنى اجبار نيست، و مساله دل بخواهى و بىحساب
نمىباشد، بلكه اضلال الهى به معنى عكس العمل كارهاى نادرست و غلط خود انسان است
كه او را به گمراهيها مىكشاند، و از آنجا كه اين خاصيت را خدا در اين گونه اعمال
قرار داده، به خدا نسبت داده مىشود.
***
و در آخرين آيه مورد بحث به مجازاتهاى دردناك آنها در دنيا و آخرت كه طبعا
شامل شكست و ناكامى و سيهروزى و آبروريزى و غير آن مىشود، اشاره كرده چنين
مىگويد:" براى آنها در زندگى دنيا مجازاتى است و مجازات آخرت سختتر و شديدتر
است" (لَهُمْ عَذابٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ
لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَقُ).
چرا كه دائمى و هميشگى و جسمانى و روحانى و توأم با انواع ناراحتيها است:
و اگر گمان كنند راه فرار و وسيله دفاعى در برابر آن دارند، سخت در اشتباهند
چرا كه" هيچ چيز در برابر خداوند نمىتواند از آنها دفاع كند" (وَ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ واقٍ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 229