نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 221
از گفتگوهاى
مشركان و پاسخ آنها را در زمينه نبوت بازگو مىكند:
نخست
مىگويد" همانگونه كه پيامبران پيشين را براى هدايت اقوام گذشته فرستاديم ترا
نيز به ميان امتى فرستاديم كه قبل از آنها امتهاى ديگرى آمدند و رفتند" (كَذلِكَ
أَرْسَلْناكَ فِي أُمَّةٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِها أُمَمٌ).
" و هدف
اين بود كه آنچه را بر تو وحى كردهايم بر آنها بخوانى" (لِتَتْلُوَا
عَلَيْهِمُ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ).
" در
حالى كه آنها به" رحمان" كفر مىورزند" (به خداوندى كه رحمتش همگان
را در بر گرفته و فيض گسترده و عامش كافر و مؤمن و گبر و ترسا را شامل شده است) (وَ
هُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمنِ).
" بگو
اگر نمىدانيد، رحمان آن خداوندى كه فيض و رحمتش عام است، پروردگار من است" (قُلْ
هُوَ رَبِّي).
" هيچ
معبودى جز او نيست، من بر او توكل كردم، و بازگشتم به سوى او است" (لا
إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ مَتابِ).
***
سپس در
پاسخ اين بهانهجويان كه به همه چيز ايراد مىگيرند مىفرمايد:
" حتى
اگر بوسيله قرآن كوهها به حركت در آيند و زمينها، قطعه قطعه شوند، و بوسيله آن با
مردگان صحبت شود باز هم ايمان نخواهند آورد!" (وَ لَوْ
أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ
كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتى).
" ولى
همه اين كارها در اختيار خدا است" و هر اندازه لازم بداند انجام مىدهد (بَلْ
لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً).
اما شما طالب
حق نيستيد و اگر بوديد همان مقدار از نشانههاى اعجاز كه از اين پيامبر ص صادر شده
براى ايمان آوردن كاملا كافى بود، اينها همه بهانه جويى است.
سپس اضافه
مىكند:" آيا كسانى كه ايمان آوردهاند نمىدانند كه اگر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 221