نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 216
كه آن همه
آثار و بركات در روايات اسلامى براى آن بيان شده است.
در حديث
مىخوانيم كه از وصايايى كه پيامبر به على ع فرمود اين بود:
يا على
ثلاث لا تطيقها هذه الامة المواساة للاخ فى ماله و انصاف الناس من نفسه و ذكر
اللَّه على كل حال، و ليس هو سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و
اللَّه اكبر و لكن اذا ورد على ما يحرم عليه خاف اللَّه عز و جل عنده و تركه:
اى على سه
كار است كه اين امت طاقت آن را ندارند (و از همه كس ساخته نيست) مواسات با برادران
دينى در مال، و حق مردم را از خويشتن دادن، و ياد خدا در هر حال، ولى ياد خدا
(تنها) سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر نيست، بلكه
ياد خدا آن است كه هنگامى كه انسان در برابر حرامى قرار مىگيرد از خدا بترسد و آن
را ترك گويد" [1] در حديث ديگرى مىخوانيم على
ع فرمود:
الذكر
ذكران: ذكر اللَّه عز و جل عند المصيبة و افضل من ذلك ذكر اللَّه عند ما حرم
اللَّه عليك فيكون حاجزا
: ذكر دو گونه
است: ياد خدا كردن به هنگام مصيبت (و شكيبايى و استقامت ورزيدن) و از آن برتر آن
است كه خدا را در برابر محرمات ياد كند و ميان او و حرام سدى ايجاد نمايد"
[2] و به همين دليل است كه در بعضى از روايات ذكر خداوند به عنوان يك
سپر و وسيله دفاعى شمرده شده است، در حديثى از امام صادق ع مىخوانيم كه روزى
پيامبر رو به يارانش كرد و فرمود:
اتخذوا
جئنا فقالوا يا رسول اللَّه امن عدو قد اظلنا؟ قال لا، و لكن من النار قولوا سبحان
اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر:
"
سپرهايى براى خود فراهم كنيد عرض كردند اى رسول خدا ص آيا در برابر دشمنان كه
اطراف ما را احاطه كرده و بر ما سايه افكندهاند؟ فرمود نه، از آتش