نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 184
سپس به عنوان تفسير" اولوا الالباب"
ريز برنامههاى طرفداران حق را بيان كرده و قبل از هر چيز انگشت روى مساله وفاى به
عهد و ترك پيمانشكنى گذارده، مىگويد:" آنها كسانى هستند كه به عهد الهى وفا
مىكنند و پيمان را نمىشكنند" (الَّذِينَ يُوفُونَ
بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْمِيثاقَ).
شك نيست كه
عهد اللَّه (عهد الهى) معنى وسيعى دارد: هم شامل عهدهاى فطرى و پيمانهايى كه خدا
به مقتضاى فطرت از انسان گرفته مىشود (همانند فطرت توحيد و عشق به حق و عدالت و
هم پيمانهاى عقلى يعنى آنچه را كه انسان با نيروى تفكر و انديشه و عقل از حقايق
عالم هستى و مبدء و معاد درك مىكند، هم پيمانهاى شرعى يعنى آنچه را كه پيامبر ص
از مؤمنان در رابطه با اطاعت فرمانهاى خداوند و ترك معصيت و گناه پيمان گرفته همه
را شامل مىگردد.
و طبيعى است
كه وفا به پيمانهايى كه انسان با ديگر انسانها مىبندد، نيز در اين مجموعه وارد
است، چرا كه خدا فرمان داده كه اين پيمانها نيز محترم شمرده شود، بلكه هم در
پيمانهاى تشريعى داخل است و هم در پيمانهاى عقلى.
***
دومين
ماده برنامه آنها، حفظ پيوندها و پاسدارى از آنهاست، چنان كه مىفرمايد:"
آنها كسانى هستند كه پيوندهايى را كه خداوند امر به حفظ آن كرده برقرار
مىدارند" (وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ
بِهِ أَنْ يُوصَلَ).
تعبيرى از
اين وسيعتر در اين زمينه نمىتوان پيدا كرد، چرا كه انسان ارتباطى با خدا، ارتباطى
با پيامبران و رهبران، ارتباطى با ساير انسانها اعم از دوست و همسايه و خويشاوند و
برادران دينى و همنوعان دارد، و ارتباطى نيز با خودش، دستور فوق مىگويد بايد همه
اين پيوندها را محترم شمرد، حق همه را ادا كرد، و كارى كه منجر به قطع يكى از اين
پيوندها مىشود انجام نداد.
در حقيقت
انسان يك موجود منزوى و جدا و بريده از عالم هستى نيست بلكه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 184