نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 183
24- (و به
آنها مىگويند) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان چه پايان خوب اين سرا نصيبتان
شد!.
تفسير: درهاى
هشتگانه بهشت و برنامه اولوا الالباب.
در آيات مورد
بحث، ترسيم و تجسمى از جزئيات برنامههاى سازنده طرفداران حق به چشم مىخورد كه
بحث آيات گذشته را تكميل مىنمايد.
در اولين آيه
مورد بحث به صورت يك استفهام انكارى مىفرمايد:" آيا كسى كه مىداند آنچه از
پروردگارت بر تو نازل شده حق است، همانند كسى است كه نابينا است"؟ (أَ
فَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ
أَعْمى).
چه تعبير
جالبى؟ نمىگويد: آيا كسى كه مىداند كه اين قرآن بر حق است مانند كسى است كه
نمىداند، بلكه مىگويد آيا كسى كه اين را مىداند همانند اعمى است؟ اين تعبير
اشاره لطيفى است به اينكه ندانستن اين واقعيت به هيچوجه امكان پذير نيست مگر اينكه
چشم دل انسان به كلى از كار افتاده باشد، و گر نه چگونه ممكن است دارنده چشم بينا
و سالم چهره آفتاب را نبيند و عظمت اين قرآن درست همانند نور آفتاب است.
و لذا در
پايان آيه اضافه مىكند:،" تنها كسانى متذكر مىشوند كه اولوا الالباب و
صاحبان مغز و انديشهاند". (إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا
الْأَلْبابِ).
"
الباب" جمع" لب" به معنى" مغز" هر چيز است، بنا بر اين
نقطه مقابل" اولوا الباب افراد بى مغز و پوك و ميان تهى و بىمحتوا هستند.
اين آيه به
گفته بعضى از مفسران بزرگ با تاكيد هر چه بيشتر، مردم را دعوت به فراگيرى علم و
مبارزه با جهل مىكند، چرا كه افراد فاقد علم را نابينا و اعمى شمرده است.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 183