نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 171
9- مبارزه
حق و باطل هميشگى است.
قرآن در
اينجا براى مجسم ساختن حق و باطل مثالى گفته كه مخصوص به زمان و مكان معينى نيست
صحنهاى است كه همه سال در نقاط مختلف جهان در مقابل چشم انسانها مجسم مىشود، و
اين نشان مىدهد كه پيكار حق و باطل يك پيكار موقت و موضعى نيست، اين رگ رگ آب
شيرين و شور همواره بر خلايق تا نفخ صور جريان دارد مگر آن زمانى كه جهان و
انسانها به صورت يك جامعه ايدهآل (همچون جامعه عصر قيام مهدى ع) در آيد كه پايان
اين مبارزه اعلام گردد، لشگر حق پيروز و بساط باطل برچيده شود، و بشريت وارد مرحله
تازهاى از تاريخ خود گردد، و تا زمانى كه اين مرحله تاريخى فرا نرسد بايد همه جا
در انتظار برخورد حق و باطل بود، و موضعگيرى لازم را در اين ميان در برابر باطل
نشان داشت.
10- زندگى
در پرتو تلاش و جهاد.
مثال زيباى
فوق اين اصل اساسى زندگى انسانها را نيز روشن مىسازد كه حيات بدون جهاد، و بقاء و
سربلندى بدون تلاش ممكن نيست، چرا كه مىگويد، آنچه را مردم براى تهيه وسائل زندگى
(ضروريات زندگى) و يا زينت (رفاه زندگى) به درون كورهها مىفرستند، همواره زبد و
كفهايى دارد، و براى بدست آوردن اين دو (وسائل ضرورى و وسائل رفاهى-
ابْتِغاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتاعٍ) بايد مواد اصلى را كه در طبيعت به
صورت خالص يافت نمىشود و همواره آميخته با اشياء ديگر است در زير فشار آتش در
كوره قرار داد، و آنها را تصفيه و پاكسازى كرد، تا فلز خالص و پاك از آن بيرون آيد
و اين كار جز در سايه تلاش و كوشش و مجاهده انجام نمىشود.
اصولا طبيعت
زندگى دنيا اين است كه در كنار گلها، خارها و در كنار نوشها، نيشها، و پيروزيها در
لابلاى سختيها و مشكلات قرار دارد، و از قديم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 171