نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 169
بمقدار وسعت
وجود خويش از آن بهره مىگيرند، زمين كوچكتر بهرهاش كمتر و زمين وسيعتر سهمش
بيشتر است، و همين گونه است قلوب و ارواح آدميان در برابر فيض خدا!
4- باطل
دنبال بازار آشفته مىگردد!
هنگامى كه
سيلاب وارد دشت و صحراى صاف مىگردد و جوش و خروش آب فرو مىنشيند اجسامى كه با آب
مخلوط شده بودند تدريجا تهنشين مىكنند و كفها از ميان مىروند و آب زلال چهره
اصلى خود را آشكار مىسازد، و به همين ترتيب باطل به سراغ بازار آشفته مىرود، تا
از آن بهره گيرد، اما هنگامى كه آرامش پيدا شد و هر كسى به جاى خويشتن نشست، و
معيارها و ضابطهها در جامعه آشكار گشت، باطل جايى براى خود نمىبيند و به سرعت
كنار مىرود!
5- باطل
تنها در يك لباس ظاهر نمىشود.
يكى از خصائص
باطل اين است كه هر" لمحه به شكلى و هر لحظه به لباس ديگرى در مىآيد"،
تا اگر او را در يك لباس شناختند، در لباس ديگر بتواند چهره خود را پنهان سازد، در
آيه فوق نيز اشاره ظريفى به اين مساله شده است، آنجا كه مىگويد: كفها نه تنها بر
آب ظاهر مىگردند در هر كورهاى و هر بوتهاى كه فلزات ذوب مىشوند كفهاى تازه به
شكل جديد و در لباس تازهاى آشكار مىشوند، و به تعبير ديگر حق و باطل همه جا وجود
دارد، همانگونه كه كفها در هر مايعى به شكل مناسب خود آشكار مىشود.
بنا بر اين
بايد هرگز فريب تنوع صورتها را نخوريم و در هر كجا منتظر باشيم كه باطل را با صفات
ويژهاش- كه صفات آنها همه جا يكسان است و در بالا اشاره شد- بشناسيم و آنها را
كنار بزنيم.
6- بقاى هر
موجود بسته به ميزان سود رسانى او است!
در آيه فوق
مىخوانيم آنچه به مردم سود مىرساند باقى و بر قرار مىماند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 169