نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 11
در حقيقت اين
دو از هم جدا نمىتوانند باشند، توليد بيشتر هنگامى مفيد است كه نسبت به مصرف
كنترل صحيحترى شود، و كنترل مصرف هنگامى مفيدتر خواهد بود كه با توليد بيشتر همراه
باشد.
سياست
اقتصادى يوسف ع در مصر نشان داد كه يك اقتصاد اصيل و پويا نمىتواند هميشه ناظر به
زمان حال باشد، بلكه بايد" آينده" و حتى نسلهاى بعد را نيز در بر گيرد،
و اين نهايت خودخواهى است كه ما تنها به فكر منافع امروز خويش باشيم و مثلا همه
منابع موجود زمين را غارت كنيم و به هيچوجه به فكر آيندگان نباشيم كه آنها در چه
شرائطى زندگى خواهند كرد، مگر برادران ما تنها همينها هستند كه امروز با ما زندگى
مىكنند و آنها كه در آينده مىآيند برادر ما نيستند.
جالب اينكه
از بعضى از روايات چنين استفاده مىشود كه يوسف براى پايان دادن به استثمار طبقاتى
و فاصله ميان قشرهاى مردم مصر، از سالهاى قحطى استفاده كرد، به اين ترتيب كه در
سالهاى فراوانى نعمت مواد غذايى از مردم خريد و در انبارهاى بزرگى كه براى اين كار
تهيه كرده بود ذخيره كرد، و هنگامى كه اين سالها پايان يافت و سالهاى قحطى در پيش
آمد، در سال اول مواد غذايى را به درهم و دينار فروخت و از اين طريق قسمت مهمى از
پولها را جمع آورى كرد، در سال دوم در برابر زينتها و جواهرات (البته به استثناى
آنها كه توانايى نداشتند) و در سال سوم در برابر چهارپايان، و در سال چهارم در
برابر غلامان و كنيزان، و در سال پنجم در برابر خانهها، و در سال ششم در برابر
مزارع، و آبها، و در سال هفتم در برابر خود مردم مصر، سپس تمام آنها را (به صورت
عادلانهاى) به آنها بازگرداند، و گفت هدفم اين بود كه آنها را از بلا و نابسامانى
رهايى بخشم [1]
[1] حديث فوق كه با اختصار، و نقل به معنى، ذكر
شد از امام على بن موسى الرضا ع است به تفسير مجمع البيان جلد 5 صفحه 244 مراجعه
شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 11