نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 90
در اسم جمع معنى جمع افتاده و نيازى به جمع بستن ندارد.
ديگر: اينكه" سمع" مىتواند معنى مصدرى داشته باشد و مىدانيم مصدر
دلالت بر كم و زياد هر دو مىكند و نيازى به جمع بستن ندارد.
بعلاوه مىتوان وجه ذوقى و علمى ديگرى براى اين تفاوت گفت و آن اينكه:
تنوع ادراكات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به" مسموعات" فوق العاده
بيشتر است و بخاطر اين تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذكر شده ولى" سمع"
بصورت مفرد آمده است.
در فيزيك جديد نيز مىخوانيم امواج صوتى قابل استماع تعداد نسبتا محدودى است و
از چندين ده هزار تجاوز نمىكند. در حالى كه امواج نورها و رنگهايى كه قابل رؤيت
هستند از ميليونها مىگذرد (دقت كنيد).
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 90