responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 90

در اسم جمع معنى جمع افتاده و نيازى به جمع بستن ندارد.

ديگر: اينكه" سمع" مى‌تواند معنى مصدرى داشته باشد و مى‌دانيم مصدر دلالت بر كم و زياد هر دو مى‌كند و نيازى به جمع بستن ندارد.

بعلاوه مى‌توان وجه ذوقى و علمى ديگرى براى اين تفاوت گفت و آن اينكه:

تنوع ادراكات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به" مسموعات" فوق العاده بيشتر است و بخاطر اين تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذكر شده ولى" سمع" بصورت مفرد آمده است.

در فيزيك جديد نيز مى‌خوانيم امواج صوتى قابل استماع تعداد نسبتا محدودى است و از چندين ده هزار تجاوز نمى‌كند. در حالى كه امواج نورها و رنگهايى كه قابل رؤيت هستند از ميليونها مى‌گذرد (دقت كنيد).

***

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 90
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست