نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 67
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه مگر تمام قرآن در آن روز نوشته شده بود؟
در پاسخ اين سؤال مىگوئيم نوشته شدن تمام قرآن لازم نيست، چرا كه قرآن هم به
كل اين كتاب گفته مىشود و هم به اجزاء آن.
به علاوه" كتاب" گاهى به معنى وسيعترى اطلاق مىشود به معنى مطالبى
كه درخور نوشتن است و به صورت مكتوب بيرون خواهد آمد، هر چند تا آن زمان نوشته
نشده باشد، در سوره ص آيه 29 مىخوانيم:
كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ:" اين كتابى است كه بر تو نازل كرديم، كتابى است پر
بركت تا مردم در آيات آن بينديشند" مسلم است كه قرآن قبل از نزولش به صورت
نوشتهاى در ميان انسانها وجود نداشت.
اين احتمال نيز وجود دارد كه تعبير به كتاب اشاره به مكتوب بودنش در" لوح
محفوظ" باشد (درباره لوح محفوظ در جاى خود بحث خواهيم كرد) [1]
***
3- هدايت چيست؟
كلمه" هدايت" در قرآن در مورد فراوانى استعمال شده است ولى ريشه و
اساس همه آنها به دو معنى بازگشت مىكند:
1-" هدايت تكوينى" كه در تمام موجودات جهان وجود دارد (منظور از
هدايت تكوينى رهبرى موجودات به وسيله پروردگار زير پوشش نظام آفرينش و
قانونمنديهاى حساب شده جهان هستى است).
قرآن مجيد در اين زمينه از زبان موسى ع مىگويد: رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ
هَدى:" پروردگار ما همان كسى است كه همه چيز
را آفريد و سپس آن را هدايت كرد" (طه- 50).
2-" هدايت تشريعى" كه به وسيله پيامبران و كتابهاى آسمانى انجام
[1] به جلد دهم تفسير نمونه صفحه 241
مراجعه شود (ذيل آيه 39 سوره رعد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 67