نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 654
نمايان گشت، فرمود:" اى پسر حاتم منظور رشته سفيد صبح از رشته سياه شب در
افق است كه آغاز وجوب روزه است" [1] ضمنا بايد توجه داشت كه اين تعبير نكته ديگرى را نيز روشن
مىسازد و آن شناختن صبح صادق از كاذب است، زيرا:
در پايان شب نخست يك سفيدى بسيار كم رنگ به طور عمودى در آسمان پيدا مىشود كه
آن را به دم روباه تشبيه كردهاند، اين همان صبح كاذب و دروغگو است اما كمى بعد از
آن سفيدى شفافى به طور افقى و در امتداد افق نمايان مىشود كه همچون رشته نخ سپيدى
است كه در كنار رشته سياه شب كشيده شده است، اين همان صبح صادق است كه آغاز روزه و
ابتداى وقت نماز صبح است، و هيچ شباهتى با صبح كاذب ندارد.
4- آغاز و پايان، تقوا است
- جالب اينكه در نخستين آيه مربوط به احكام روزه خوانديم كه هدف نهايى از آن
تقوا است، همين تعبير عينا در پايان آخرين آيه نيز آمده است (لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ) و اين نشان مىدهد كه تمام اين برنامهها وسيلهاى هستند براى پرورش روح
تقوا و خويشتندارى و ملكه پرهيز از گناه و احساس مسئوليت در برابر وظائف انسانها.
***
پروردگارا! سر تعظيم بر آستان مقدست مىسائيم كه اين توفيق را به ما دادى
كه جلد اول اين تفسير را مورد تجديد نظر قرار داده، نقائص آن را در حد توانايى بر
طرف سازيم، شايد بتوانيم كتاب بزرگ آسمانيت قرآن مجيد را بيش از پيش به برادران و
خواهران مسلمان بشناسانيم.
خداوندا! تو را شكر مىگوئيم كه ما را مشمول اين عنايت فرمودى كه در طريق
تفسير سخنان بزرگ و پرارجت گام برداريم.