نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 642
و نيز مىگويد:" امروز جديدترين علم يعنى روانپزشكى همان چيزهايى را
تعليم مىدهد كه پيامبران تعليم مىدادند، چرا؟ به علت اينكه پزشكان روانى
دريافتهاند كه دعا و نماز و داشتن يك ايمان محكم به دين، نگرانى و تشويش و هيجان
و ترس را كه موجب نيم بيشترى از ناراحتيهاى ما است بر طرف مىسازد" [1]
***
2- مفهوم واقعى دعا
پس از آنكه دانستيم كه دعا در مورد نارساييهاى قدرت ما است، نه در مورد
توانايى و قدرت، و به عبارت ديگر دعاى مستجاب دعائى است كه به مضمون" أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ
السُّوءَ" (سوره نمل آيه 62) به هنگام اضطرار و
عقيم ماندن تمام تلاشها و كوششها انجام گيرد، روشن مىشود كه مفهوم دعا درخواست
فراهم شدن اسباب و عواملى است كه از دائره قدرت انسان بيرون باشد آن هم از كسى كه
قدرتش بىپايان و هر امرى براى او آسان است.
ولى اين درخواست نبايد تنها از زبان انسان صادر شود، بلكه از تمام وجود او
برخيزد، و زبان در اين قسمت نماينده و ترجمان تمام ذرات وجود انسان و اعضا و جوارح
او باشد.
قلب و روح از طريق دعا پيوند نزديك با خدا پيدا كند، و همانند قطرهاى كه به
اقيانوس بىپايان به پيوند اتصال معنوى با آن مبدء بزرگ قدرت مىيابد اثرات اين
ارتباط و پيوند روحانى را به زودى مورد بررسى قرار خواهيم داد.
البته بايد توجه داشت كه يك نوع ديگر دعا داريم كه حتى در موارد قدرت و
توانايى نيز انجام مىگيرد، و آن دعائى است كه نشان دهنده عدم استقلال قدرتهاى ما
در برابر قدرت پروردگار است، و به عبارت ديگر مفهوم آن توجه به اين حقيقت است كه
اسباب و عوامل طبيعى هر چه دارند از ناحيه او دارند،