نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 610
تجاوز نمىكند، و به اين ترتيب تمام قوانين جزائى را بايد از ميان برداشت، و
همه متعديان و متجاوزان را به جاى زندان و مجازات به بيمارستانهاى روانى روانه
كرد.
اما اينكه: رشد اجتماع قانون قصاص را نمىپذيرد و قصاص تنها در اجتماعات قديم
نقشى داشته اما الان قصاص را حكمى خلاف و جدان مىدانند كه بايد حذف شود پاسخ آن
يك جمله است و آن اينكه:
ادعاى مزبور در برابر توسعه وحشتناك جنايات در دنياى امروز و آمار كشتارهاى
ميدانهاى نبرد و غير آن ادعاى بىارزشى است، و به خيالبافى شبيهتر است، و به فرض
كه چنين دنيايى به وجود آمد، اسلام هم قانون عفو را در كنار قصاص گذارده و هرگز
قصاص را راه منحصر معرفى نكرده است، مسلما در چنان محيطى خود مردم ترجيح خواهند
داد كه قاتل را عفو كنند، اما در دنياى كنونى كه جناياتش تحت لفافههاى گوناگون
قطعا از گذشته بيشتر و وحشيانهتر است حذف اين قانون جز اينكه دامنه جنايات را
گسترش دهد اثرى ندارد.
و در مورد ايراد پنجم بايد توجه داشت كه هدف از قصاص همانطور كه قرآن تصريح
مىكند حفظ حيات عمومى اجتماع و پيشگيرى از تكرار قتل و جنايات است، مسلما زندان
نمىتواند اثر قابل توجهى داشته باشد (آنهم زندانهاى كنونى كه وضع آن از بسيارى از
منازل جنايتكاران بهتر است) و به همين دليل در كشورهايى كه حكم اعدام لغو شده در
مدت كوتاهى آمار قتل و جنايت فزونى گرفته، به خصوص اگر حكم زندانى افراد- طبق
معمول- در معرض بخشودگى باشد كه در اينصورت جنايتكاران با فكرى آسودهتر و خيالى
راحتتر دست به جنايت مىزنند.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 610