نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 607
نكتهها:
1- قصاص و عفو يك مجموعه عادلانه
اسلام كه در هر مورد مسائل را با واقعبينى و بررسى همه جانبه دنبال مىكند،
در مساله خون بىگناهان نيز حق مطلب را دور از هر گونه تندروى و كندروى بيان داشته
است، نه همچون آئين تحريف شده يهود فقط تكيه بر قصاص مىكند و نه مانند مسيحيت
كنونى فقط راه عفو يا ديه را به پيروان خود توصيه مىنمايد، چرا كه دومى مايه جرئت
است و اولى عامل خشونت و انتقامجويى.
فرض كنيد قاتل و مقتول با هم برادر و يا سابقه دوستى و پيوند اجتماعى داشته
باشند، در اينصورت اجبار كردن به قصاص داغ تازهاى بر اولياى مقتول مىگذارد، و
مخصوصا در مورد افرادى كه سرشار از عواطف انسانى باشند اجبار كردن بر قصاص خود زجر
و شكنجه ديگرى براى آنها محسوب مىشود، در حالى كه محدود ساختن حكم به روش عفو و
ديه نيز افراد جنايتكار را جرىتر مىكند.
لذا حكم اصلى را قصاص قرار داده، و براى تعديل آن حكم عفو را در كنار اين حكم
ذكر كرده است.
به عبارت روشنتر اولياء مقتول حق دارند در برابر قاتل يكى از سه حكم را اجراء
كنند:
1- قصاص كردن.
2- عفو كردن بدون گرفتن خونبها.
3- عفو كردن با گرفتن خونبها (البته در اينصورت موافقت قاتل نيز شرط است).
***
2- آيا قصاص بر خلاف عقل و عواطف انسانى
است؟
گروهى كه بدون تامل، بعضى از مسائل جزائى اسلام را مورد انتقاد قرار
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 607