نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 599
بنا بر اين از اين تعبير ايمان محكم و نيرومندى در سطح بالا استفاده مىشود.
پس از ايمان به مساله انفاق و ايثار و بخششهاى مالى اشاره مىكند و مىگويد:
" مال خود را با تمام علاقهاى كه به آن دارند به خويشاوندان و يتيمان و
مستمندان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان مىدهند" (وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى وَ
الْيَتامى وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائِلِينَ وَ فِي
الرِّقابِ).
بدون شك گذشتن از مال و ثروت براى همه كس كار آسانى نيست، مخصوصا هنگامى كه به
مرحله ايثار برسد، چرا كه حب آن تقريبا در همه دلها است، و تعبير على حبه نيز
اشاره به همين حقيقت است كه آنها در برابر اين خواسته دل براى رضاى خدا مقاومت
مىكنند.
جالب اينكه در اينجا شش گروه از نيازمندان ذكر شدهاند: در درجه اول بستگان و
خويشاوندان آبرومند، و در درجه بعد يتيمان و مستمندان، سپس آنهايى كه نيازشان
كاملا موقتى است مانند واماندگان در راه، بعد سائلان، اشاره به اينكه نيازمندان
همه اهل سؤال نيستند، گاهى چنان خويشتن دارند كه ظاهر آنها همچون اغنيا است در
حالى كه در باطن سخت محتاجند، چنان كه قرآن در جاى ديگر مىگويد يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ:" افراد ناآگاه آنها را به خاطر شدت خويشتندارى
اغنياء تصور مىكنند" (سوره بقره- 273) و سرانجام به بردگان اشاره مىكند كه
نياز به آزادى و استقلال دارند هر چند ظاهرا نياز مادى آنها به وسيله مالكشان
تامين گردد.
سومين اصل از اصول نيكيها را بر پا داشتن نماز مىشمرد و مىگويد:" آنها
نماز را برپا مىدارند" (وَ أَقامَ
الصَّلاةَ).
نمازى كه اگر با شرائط و حدودش، و با اخلاص و خضوع، انجام گيرد، انسان را از
هر گناه باز مىدارد و به هر خير و سعادتى تشويق مىكند.
چهارمين برنامه آنها را اداء زكات و حقوق واجب مالى ذكر كرده مىگويد:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 599