نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 576
أَلْفَيْنا عَلَيْهِ آباءَنا) [1] قرآن بلافاصله
اين منطق خرافى و تقليد كوركورانه از نياكان را با اين عبارت كوتاه و رسا محكوم
مىكند:" آيا نه اين است كه پدران آنها چيزى نمىفهميدند و هدايت نيافتند"؟!
(أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ
شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ).
يعنى اگر نياكان آنها دانشمندان صاحبنظر و افراد هدايت يافتهاى بودند جاى اين
بود كه از آنها تبعيت شود، اما با اينكه مىدانند آنها مردمى نادان و بى سواد و
موهومپرست بودند پيروى آنها چه معنى دارد؟ آيا مصداق تقليد جاهل از جاهل نيست؟!
مساله قوميت و تعصبهاى قومى مخصوصا آنجا كه به نياكان مربوط مىشود از روز نخست در
ميان مشركان عموما، و در ميان غير آنها غالبا وجود داشته است و تا امروز هم چنان
ادامه دارد.
ولى خداپرست با ايمان اين منطق را رد مىكند و قرآن مجيد در موارد بسيارى
پيروى و تعصب كوركورانه از نياكان را شديدا مذمت كرده است و اين منطق را كه انسان
چشم و گوش بسته از پدران خود پيروى كند كاملا مردود مىشناسد.
اصولا پيروى از پيشينيان اگر به اينصورت باشد كه انسان عقل و فكر خود را دربست
در اختيار آنها بگذارد اين كار نتيجهاى جز عقبگرد و ارتجاع نخواهد داشت، چرا كه
معمولا نسلهاى بعد از نسلهاى پيشين با تجربهتر و آگاهترند.
ولى متاسفانه اين طرز فكر جاهلى هنوز در ميان بسيارى از افراد و ملتها حكومت
مىكند كه نياكان خود را همچون" بت" مىپرستند، يك مشت آداب و سنن خرافى
را به عنوان اينكه" آثار پيشينيان" است بدون چون و چرا
[1]" الفينا" به معنى
يافتيم و برخورد كرديم مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 576