responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 551

جزئى و فرعى كه سبب شود مسائل اصلى و حياتى را فراموش كنند نيز نوعى كتمان حق است، و اگر فرضا تعبير" كتمان حق" شامل آن نشود بدون شك ملاك و فلسفه تحريم كتمان حق در آن وجود دارد.

***
2- كتمان حق در احاديث اسلامى‌

در احاديث اسلامى نيز شديدترين حملات متوجه دانشمندان كتمان كننده حقايق شده، از جمله پيامبر گرامى اسلام ص مى‌فرمايد:

من سئل عن علم يعلمه فكتم لجم يوم القيامة بلجام من نار:

" هر گاه از دانشمندى چيزى را كه مى‌داند سؤال كنند و او كتمان نمايد روز قيامت افسارى از آتش بر دهان او مى‌زنند"! [1] مجددا تكرار مى‌كنيم كه گاه همان حالت نياز و ابتلاى مردم به يك مساله جانشين سؤال آنها مى‌شود و افشاگرى واجب است.

در حديث ديگرى مى‌خوانيم كه از امير مؤمنان على ع پرسيدند:

من شر خلق اللَّه بعد ابليس و فرعون ...:

" بدترين خلق خدا بعد از ابليس و فرعون ... كيست؟".

امام در پاسخ فرمود:

العلماء اذا فسدوا، هم المظهرون للاباطيل، الكاتمون للحقايق، و فيهم قال اللَّه عز و جل‌ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ ...

:" آنها دانشمندان فاسدند كه باطل را اظهار و حق را كتمان مى‌كنند و همانها هستند كه خداوند بزرگ در باره آنها فرموده: لعن خدا و لعن همه لعنت كنندگان بر آنها خواهد بود"! [2]

***


[1] مجمع البيان ذيل آيه مورد بحث.

[2] احتجاج طبرسى (مطابق نقل نور الثقلين ج 3 ص 139).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 551
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست