نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 539
سقف آن به سعى مىپردازند، ارتفاع كوه صفا پانزده متر و مروه هشت متر است.
دو لفظ صفا و مروه گرچه فعلا نام اين دو كوه است (و به اصطلاح علم مىباشد)
اما در لغت صفا به معنى سنگ محكم و صافى است كه با خاك و شن آميخته نباشد و مروه
به معنى سنگ محكم و خشن است.
" شعائر" جمع" شعيره" به معنى علامت است و" شعائر
اللَّه" علامتهايى است كه انسان را به ياد خدا مىاندازد و خاطرهاى از
خاطرات مقدس را در نظرها تجديد مىكند.
" اعتمر" از ماده" عمره" در اصل به معنى قسمتهاى اضافى
است كه به ساختمان ملحق مىكنند و باعث تكامل آن مىشود، اما در اصطلاح شرع به
اعمال مخصوصى گفته مىشود كه بر مراسم حج افزوده مىگردد (و گاهى نيز به طور
جداگانه تحت نام" عمره مفرده" انجام مىگيرد) البته عمره از جهات زيادى
با حج شباهت دارد، و تفاوت آن نيز كم نيست.
***
2- قسمتى از اسرار سعى صفا و مروه
درست است كه خواندن و شنيدن تاريخ زندگى مردان بزرگ انسان را به سوى خط آنها
سوق مىدهد، ولى راه صحيحتر و عميقترى نيز وجود دارد، و آن مشاهده صحنههايى است
كه مردان خدا در آنجا به مبارزه برخاستهاند و ديدن مراكزى است كه وقايع اصلى در
آنجا اتفاق افتاده است.
اين در واقع تاريخ زنده و جاندار محسوب مىگردد، نه مانند كتب تاريخ كه خاموش
و بيجان است، در اين گونه مراكز، انسان با برداشتن فاصلههاى زمانى و با توجه به
حضور در مكان اصلى، خود را در متن حادثه احساس مىكند و گويا با چشم خود همه چيز
را مىبيند.
اثر تربيتى اين موضوع هرگز قابل مقايسه با اثرات تربيتى سخنرانى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 539