نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 520
معرفى شده" صلوة" (نماز) است، لذا در احاديث اسلامى مىخوانيم:
كان على (ع) اذا اهاله امر فزع قام الى الصلاة ثم تلى هذه الاية اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ ...:
" هنگامى كه على ع با مشكلى روبرو مىشد به نماز برمىخاست و پس از نماز
به دنبال حل مشكل مىرفت و اين آيه را تلاوت مىفرمود:" اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ ..." [1] از اين موضوع هرگز نبايد تعجب كرد، زيرا هنگامى كه انسان
در برابر حوادث سخت و مشكلات طاقتفرسا قرار مىگيرد، و نيروى خود را براى مقابله
با آنها ناچيز مىبيند، نياز به تكيه گاهى دارد كه از هر جهت نامحدود و بى انتها
باشد، نماز او را با چنين مبدئى مربوط مىسازد، و با اتكاء بر او مىتواند با روحى
مطمئن و آرام امواج سهمگين مشكلات را در هم بشكند.
بنا بر اين آيه فوق در حقيقت به دو اصل توصيه مىكند يكى اتكاى به خداوند كه
نماز مظهر آن است و ديگرى مساله خود يارى و اتكاى به نفس كه به عنوان صبر از آن
ياد شده است.
***
و به دنبال مساله صبر و استقامت در آيه بعد، سخن از حيات جاويدان شهيدان
مىگويد كه پيوند نزديكى با استقامت و صبرشان دارد.
نخست مىگويد:" هرگز به آنها كه در راه خدا كشته مىشوند و شربت شهادت
مىنوشند مرده مگوييد" (وَ لا
تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ).
سپس براى تاكيد بيشتر اضافه مىكند:" بلكه آنها زندگانند، اما شما درك
نمىكنيد!" (بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ).
اصولا در هر نهضتى گروهى راحت طلب و ترسو خود را كنار مىكشند و علاوه بر
اينكه خودشان كارى انجام نمىدهند سعى در دلسرد كردن ديگران دارند