نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 50
شامل مىشود.
و از اينجا
روشن مىشود تفسيرهاى مختلفى كه مفسران در اين زمينه نقل كردهاند همه در واقع به
يك چيز باز مىگردد:
بعضى آن را
به معنى اسلام.
بعضى به معنى
قرآن.
بعضى به
پيامبر و امامان راستين.
و بعضى آن را
به آئين" اللَّه" كه جز آن را قبول نمىكند، تفسير نمودهاند.
تمام اين
معانى بازگشت به همان دين و آئين الهى در جنبههاى اعتقادى و عملى مىكند.
همچنين
رواياتى كه در منابع اسلامى در اين زمينه وارد شده و هر كدام به زاويهاى از اين
مساله اشاره كرده همه به يك اصل باز مىگردد، از جمله:
از پيامبر ص
چنين نقل شده:
الصِّراطَ
الْمُسْتَقِيمَ صراط الانبياء و هم الذين انعم اللَّه عليهم:
" صراط
مستقيم راه پيامبران است و همانها هستند كه مشمول نعمتهاى الهى شدهاند"
[1] از امام صادق ع مىخوانيم كه در تفسير آيه"
اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ" فرمود:
الطريق و
معرفة الامام:
" منظور
راه و شناخت امام است" [2] و نيز در
حديث ديگرى از همان امام نقل شده:
و اللَّه
نحن الصراط المستقيم:
" به
خدا سوگند مائيم صراط مستقيم" [3] در حديث
ديگرى باز از همان امام مىخوانيم كه فرمود: صراط مستقيم، امير مؤمنان على ع است
[4] مسلم است كه پيامبر ص و على ع و ائمه اهل بيت ع همه به همان
(1 و 2 و 3 و 4) تفسير نور الثقلين جلد اول صفحه
20 و 21.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 50