نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 488
يك مسلمان واقعى هرگز نمىتواند انسان يك بعدى باشد، بلكه انسانى است داراى
ابعاد مختلف، متفكر، با ايمان، دادگر، مجاهد، مبارز، شجاع، مهربان فعال، آگاه و با
گذشت.
تعبير به حد وسط، تعبيرى است كه از يك سو مساله شاهد و گواه بودن امت اسلامى
را مشخص مىسازد، زيرا كسانى كه در خط ميانه قرار دارند مىتوانند تمام خطوط
انحرافى را در چپ و راست ببينند! و از سوى ديگر تعبيرى است كه دليل مطلب نيز در آن
نهفته است، و مىگويد: اگر شما گواهان خلق جهان هستيد به دليل همين اعتدال و امت
وسط بودنتان است [1]
***
3- امتى كه مىتواند از هر نظر الگو باشد
اگر آنچه را در معنى امت وسط در بالا گفتيم در ملتى جمع باشد بدون شك،
طلايهداران حقند، و شاهدان حقيقت، چرا كه برنامههاى آنها ميزان و معيارى است براى
بازشناسى حق از باطل.
جالب اينكه در روايات متعددى كه از ائمه اهل بيت ع براى ما نقل شده مىخوانيم:
نحن الامة الوسطى، و نحن شهداء اللَّه على خلقه و حججه فى ارضه ... نحن
الشهداء على الناس ... الينا يرجع الغالى و بنا يرجع المقصر:
" مائيم امت ميانه، و مائيم گواهان خدا بر خلق، و حجتهاى او در زمين،
مائيم گواهان بر مردم غلو كنندگان بايد به سوى ما باز گردند و مقصران بايد كوتاهى
را رها كرده و به ما ملحق شوند" [2] بدون شك اين روايات- همانگونه كه بارها گفتهايم- مفهوم
وسيع آيه را