responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 456

ما گردان كه تو تواب و رحيمى" (وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‌).

***
پنجمين تقاضاى آنها اين است كه:" پروردگارا! در ميان آنها پيامبرى از خودشان مبعوث كن" (رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ‌).

" تا آيات تو را بر آنها بخواند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد و آنها را پاكيزه كند" (يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ‌).

" چرا كه تو توانا هستى و بر تمام اين كارها قدرت دارى" (إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌).

***
نكته‌ها:

1- هدف بعثت پيامبران-

در آيات فوق پس از آنكه ابراهيم و اسماعيل تقاضاى ظهور پيامبر اسلام را مى‌كنند سه هدف براى بعثت او بيان مى‌دارند:

نخست تلاوت آيات خدا بر مردم، اين جمله اشاره به بيدار ساختن انديشه‌ها در پرتو آيات گيرا و جذاب و كوبنده‌اى است كه از مجراى وحى بر قلب پيامبر ص نازل مى‌شود و او به وسيله آن، ارواح خفته را بيدار مى‌كند.

" يتلوا" از ماده" تلاوت" در لغت به معنى پى در پى آوردن چيزى است و هنگامى كه عباراتى را پشت سر هم و روى نظام صحيحى بخوانند، عرب از آن تعبير به تلاوت مى‌كند، بنا بر اين تلاوت منظم و پى در پى مقدمه‌اى است براى بيدارى و ايجاد آمادگى، براى تعليم و تربيت.

سپس تعليم كتاب و حكمت را هدف دوم مى‌شمرد، چرا كه تا آگاهى حاصل نشود، تربيت كه مرحله سوم است صورت نمى‌گيرد.

تفاوت" كتاب" و" حكمت" ممكن است در اين جهت باشد كه كتاب اشاره به كتب آسمانى است، و اما حكمت، علوم و دانشها و اسرار و علل و نتائج احكام‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 456
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست