نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 450
چون بسيار مىشود كه طرفين نزاع، يا دولتهاى متخاصم جهان مايلند رفع خصومت
كنند و براى اين منظور به مذاكره بنشينند، اما مكانى كه براى هر دو طرف مقدس و
محترم و به عنوان مركز امن و امان شناخته شده باشد پيدا نمىكنند ولى در اسلام اين
پيشبينى شده است و مكه به عنوان چنين مركزى اعلام گرديد.
هم اكنون تمام مسلمانان جهان كه متاسفانه گرفتار كشمكشها و اختلافات مرگبارى
هستند مىتوانند با استفاده از قداست و امنيت اين سرزمين باب مذاكرات را بگشايند و
از معنويت اين مكان مقدس كه نورانيت و روحانيت خاصى در دلها ايجاد مىكند به رفع
اختلافات خود بپردازند [1]
***
2- چرا خانه خدا.
در آيه فوق از خانه كعبه به عنوان" بيتى" (خانه من) تعبير شده در
حالى كه روشن است خداوند نه جسم است و نه نياز به خانه دارد، منظور از اين اضافه
همان" اضافه تشريفى" است به اين معنى كه براى بيان شرافت و عظمت چيزى آن
را به خدا نسبت مىدهند، ماه رمضان را" شهر اللَّه" و خانه كعبه
را" بيت اللَّه" مىگويند.
***
[1] در باره امنيت سرزمين مكه در جلد
دهم تفسير نمونه صفحه 366 (ذيل آيه 35 سوره ابراهيم) نيز بحث كردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 450