نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 44
حتى در
عبوديت و بندگى خود نيز احتياج به كمك او داريم، و در اين راه نيز بايد از او
استعانت جست، مبادا گرفتار انحراف و عجب و ريا و امورى مانند اينها بشويم كه
عبوديت ما را پاك در هم مىريزد.
به تعبير
ديگر در جمله اول كه مىگوئيم تنها تو را مىپرستيم كمى بوى استقلال دارد،
بلافاصله با جمله" إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ"
آن را اصلاح مىكنيم و آن حالت" بين الامرين" (نه جبر و نه تفويض) را در
عبارت خود مجسم مىسازيم و الگويى خواهد بود براى همه كارهاى ما.
***
2- ذكر صيغه جمع در" نعبد" و" نستعين"
و همچنين
آيات بعد كه همه به صورت جمع است نشان مىدهد كه اساس عبادت مخصوصا نماز بر پايه
جمع و جماعت است، حتى به هنگامى كه بنده در برابر خدا به راز و نياز بر مىخيزد
بايد خود را ميان جمع و جماعت ببيند، تا چه رسد به ساير كارهاى زندگيش.
به اين ترتيب
هر گونه فردگرايى، و تكروى، انزواطلبى و مانند اينها مفاهيمى مردود از نظر قرآن و
اسلام شناخته مىشود.
مخصوصا نماز،
از اذان و اقامه كه دعوت به اجتماع براى نماز است گرفته (حى على الصلاة- بشتاب به
سوى نماز ...) تا سوره حمد كه آغازگر نماز است، السلام عليكم كه پايان آن است همه
دليل بر اين است كه اين عبادت در اصل جنبه اجتماعى دارد، يعنى بايد به صورت جماعت
انجام شود، درست است كه نماز فرادى نيز در اسلام صحيح است اما عبادت فردى جنبه
فرعى و درجه دوم را دارد.
***
3- در برخورد نيروها از او كمك مىگيريم،
بشر در اين
جهان با نيروهاى مختلفى روبرو است، هم از نظر نيروهاى طبيعى، و هم از نظر نيروهاى
درون ذاتى خود. براى اينكه بتواند در برابر عوامل مخرب و ويرانگر و منحرف
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 44