نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 438
تسنن مىگويند).
2-" امامت" به معنى رياست در امور دين و دنيا (آن چنان كه بعضى ديگر
از آنها تفسير كردهاند).
3- امامت عبارت است از تحقق بخشيدن برنامههاى دينى اعم از حكومت به معنى وسيع
كلمه، و اجراى حدود و احكام خدا و اجراى عدالت اجتماعى و همچنين تربيت و پرورش
نفوس در" ظاهر" و" باطن" و اين مقام از مقام رسالت و نبوت
بالاتر است، زيرا" نبوت" و" رسالت" تنها اخبار از سوى خدا و
ابلاغ فرمان او و بشارت و انذار است اما در مورد" امامت" همه اينها وجود
دارد به اضافه" اجراى احكام" و" تربيت نفوس از نظر ظاهر و
باطن" (البته روشن است كه بسيارى از پيامبران داراى مقام امامت نيز
بودهاند).
در حقيقت مقام امامت، مقام تحقق بخشيدن به اهداف مذهب و هدايت به معنى"
ايصال به مطلوب" است، نه فقط" ارائه طريق".
علاوه بر اين" هدايت تكوينى" را نيز شامل مىشود يعنى تاثير باطنى و
نفوذ روحانى امام و تابش شعاع وجودش در قلب انسانهاى آماده و هدايت معنوى آنها
(دقت كنيد).
امام از اين نظر درست به خورشيد مىماند كه با اشعه زندگى بخش خود گياهان را
پرورش مىدهد، و به موجودات زنده جان و حيات مىبخشد نقش امام در حيات معنوى نيز
همين نقش است.
در قرآن مجيد مىخوانيم" هُوَ
الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ
إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً"" خدا و فرشتگان او بر شما رحمت و درود مىفرستند تا شما را از
تاريكيها به نور رهنمون گردند و او نسبت به مؤمنان مهربان است" (احزاب- 43).
از اين آيه بخوبى استفاده مىشود كه رحمتهاى خاص خداوند و امدادهاى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 438