نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 43
توحيد عبادت
آنست كه هيچكس و هيچ چيز را شايسته پرستش جز ذات خدا ندانيم تنها به فرمان او گردن
نهيم، تنها قوانين او را به رسميت بشناسيم و از هر نوع بندگى و تسليم در برابر غير
ذات پاك او بپرهيزيم.
توحيد افعال
آنست كه تنها مؤثر حقيقى را در عالم او بدانيم (لا مؤثر فى الوجود الا اللَّه) نه
اينكه عالم اسباب را انكار كنيم و به دنبال سبب نرويم بلكه معتقد باشيم كه هر سببى
هر تاثيرى دارد، آن هم به فرمان خدا است، او است كه به آتش سوزندگى، و به خورشيد
روشنايى و به آب حياتبخشى داده است.
ثمره اين
عقيده آنست كه انسان تنها متكى به" اللَّه" خواهد بود، تنها قدرت و عظمت
را مربوط به او مىداند، و غير او در نظرش فانى، زوالپذير، و فاقد قدرت مىباشد.
تنها ذات
اللَّه قابل اعتماد و ستايش است، و لياقت اين دارد كه انسان او را تكيه گاه خود در
همه چيز قرار دهد.
اين تفكر و
اعتقاد انسان را از همه كس و همه موجودات بريده و تنها به خدا پيوند مىدهد، حتى
اگر به دنبال عالم اسباب مىرود نيز به فرمان او است يعنى در لابلاى اسباب، قدرت
خدا را كه" مسبب الاسباب" است مشاهده مىكند.
اين عقيده آن
قدر روح انسان را وسيع و افق فكر او را بالا مىبرد كه به بىنهايت و ابديت
مىپيوندد و از محيطهاى محدود آزاد و رها مىسازد.
***
نكتهها:
1- نقطه
اتكاء فقط او است
- طبق آنچه
در ادبيات عرب خواندهايم هنگامى كه" مفعول" بر" فاعل" مقدم
شود، معنى حصر از آن استفاده مىگردد، و در اينجا مقدم شدن كلمه" اياك"
بر" نعبد" و" نستعين" دليل بر انحصار است و نتيجه آن همان
توحيد عبادت و توحيد افعالى است كه در بالا بيان كرديم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 43