نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 415
را كه مىشناسد اين دو جهت است و بقيه جهات به وسيله مشرق و مغرب شناخته
مىشود.
در قرآن مجيد نيز مىخوانيم: وَ
أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ
مَغارِبَهَا:" شرق و غرب زمين را در اختيار جمعيتى كه
مستضعف بودند قرار داديم" (اعراف- 137).
***
نكتهها:
1- فلسفه قبله
نخستين سؤالى كه در اينجا پيش مىآيد اين است كه اگر به هر سو رو كنيم خدا
آنجاست، پس توجه به قبله چه لزومى دارد؟
اما چنان كه بعدا نيز اشاره خواهيم كرد، توجه به قبله هرگز مفهومش محدود كردن
ذات پاك خدا در سمت معينى نيست، بلكه از آنجا كه انسان يك وجود مادى است و بالاخره
بايد به سويى نماز بخواند، دستور داده شده است كه همه به يك سو نماز بخوانند تا
وحدت و هماهنگى در صفوف مسلمين پيدا شود، و از هرج و مرج و پراكندگى جلوگيرى به
عمل آيد فكر كنيد اگر هر كسى به سويى نماز مىخواند و صفوف متفرق تشكيل مىدادند چقدر
زننده و ناجور بود؟
ضمنا سمتى كه به عنوان قبله تعيين شده (سمت كعبه) نقطهاى است مقدس كه از
قديمىترين پايگاههاى توحيد است و توجه به آن بيدار كننده خاطرات توحيدى مىباشد.
[- 2 تعبير به" وَجْهُ اللَّهِ"]
***
تعبير به" وَجْهُ اللَّهِ" به معنى صورت خدا نيست، بلكه" وجه" در
اينجا به معنى ذات است.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 415