نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 404
ضمنا معيار رستگارى را كه ايمان و عمل صالح است، مشخص مىسازد.
***
نكتهها:
[1- معنى" امانيهم"]
" امانيهم" جمع" امنية" به معنى آرزويى است كه انسان به
آن نمىرسد.
البته در اينجا اين مدعيان اهل كتاب يك آرزو بيشتر نداشتند و آن انحصار بهشت
به آنها بود، ولى از آنجا كه اين آرزو خود سرچشمه آرزوهاى ديگر و به اصطلاح داراى
شاخ و برگهاى ديگرى است به صورت" جمع" (امانى) ذكر شده.
***
[2- معنى" وجه"]
جالب توجه اينكه در آيه فوق اسلام به" وجه" نسبت داده شده (آنها
صورت خود را در برابر خدا تسليم مىكنند) اين به خاطر آن است كه روشنترين دليل
براى تسليم در برابر چيزى آن است كه انسان با تمام صورت متوجه آن شود.
اين احتمال نيز وجود دارد كه" وجه" به معنى ذات بوده باشد، يعنى
آنها با تمام وجود خود تسليم فرمان پروردگارند.
***
3- آيات فوق، ضمنا اين نكته را به همه مسلمانان تعليم مىكند كه در هيچ
مورد زير بار سخنان بى دليل نروند و هر كس ادعايى كرد، از او مطالبه دليل كنند، و
به اين ترتيب سد تقليدهاى كوركورانه را بشكنند و تفكر منطقى بر جامعه آنان حاكم
شود.
***
[4- معنى جمله" وَ هُوَ مُحْسِنٌ"]
ذكر جمله" و هو محسن" بعد از بيان مساله تسليم، اشاره به اين است كه
تا ايمان راسخ وجود نداشته باشد، نيكوكارى به معنى وسيع كلمه حاصل نخواهد شد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 404