نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 403
در پاسخ ابتدا مىفرمايد:" اين تنها آرزويى است كه دارند" (و هرگز
به اين آرزو نخواهند رسيد) (تِلْكَ
أَمانِيُّهُمْ).
بعد روى سخن را به پيامبر ص كرده مىگويد:" به آنها بگو هر ادعايى دليلى
مىخواهد چنانچه در اين ادعا صادق هستيد دليل خود را بياوريد" (قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ).
***
پس از اثبات اين واقعيت كه آنها هيچ دليلى بر اين مدعى ندارند و ادعاى
انحصارى بودن بهشت، تنها خواب و خيالى است كه در سر مىپرورانند، معيار اصلى و
اساسى ورود در بهشت را به صورت يك قانون كلى بيان كرده، مىگويد:
آرى كسى كه در برابر خداوند تسليم گردد و نيكوكار باشد پاداش او نزد پروردگارش
ثابت است" (بَلى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ
هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ).
و بنا بر اين" چنين كسانى نه ترسى خواهند داشت و نه غمگين مىشوند"
(وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ
يَحْزَنُونَ).
خلاصه اينكه بهشت و پاداش خداوند و نيل به سعادت جاودان در انحصار هيچ طايفه
نيست، بلكه از آن كسانى است كه واجد دو شرط باشند:
در مرحله اول تسليم محض در مقابل فرمان حق و ترك تبعيض در احكام الهى، چنان
نباشد كه هر دستورى موافق منافعشان است بپذيرند و هر چه مخالف آن باشد پشت سر
اندازند، آنها به طور كامل تسليم حقند.
و در مرحله بعد آثار اين ايمان در عمل آنها به صورت انجام كار نيك منعكس گردد،
آنها نيكوكارند، نسبت به همگان و در تمام برنامهها.
در حقيقت قرآن با اين بيان مساله نژاد پرستى و تعصبهاى نابجا را بطور كلى نفى
مىكند و سعادت و خوشبختى را از انحصار طايفه خاصى بيرون مىآورد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 403