نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 39
مىرود، ولى
مالكيت خدا نسبت به جهان هستى مالكيت حقيقى است، و آن پيوند و ارتباط خاص موجودات
با خدا است كه اگر يك لحظه از او بريده شوند نابود مىشوند، همانگونه كه اگر رابطه
لامپهاى برق با كارخانه اصلى بريده شود روشنايى در همان لحظه محو و نابود خواهد
شد.
و تعبير ديگر
اين مالكيت نتيجه خالقيت و ربوبيت است، آن كس كه موجودات را آفريده و تحت حمايت
خود پرورش مىدهد، و لحظه به لحظه فيض وجود و هستى به آنها مىبخشد، مالك حقيقى
موجودات است.
نمونه ضعيفى
از مالكيت حقيقى را در خودمان نسبت به اعضاء پيكرمان مىتوانيم پيدا كنيم، ما مالك
چشم و گوش و قلب و اعصاب خويش هستيم، نه به معنى مالكيت اعتبارى، بلكه يك نوع
مالكيت حقيقى كه از ارتباط و پيوند و احاطه سرچشمه مىگيرد.
در اينجا اين
سؤال پيش مىآيد كه مگر خداوند مالك تمام اين جهان نيست كه ما از او تعبير
به" مالك روز جزا" مىكنيم؟
پاسخ اين سؤال
با توجه به يك نكته روشن مىشود و آن اينكه مالكيت خداوند گر چه شامل" هر دو
جهان" مىباشد، اما بروز و ظهور اين مالكيت در قيامت بيشتر است، چرا كه در آن
روز همه پيوندهاى مادى و مالكيتهاى اعتبارى بريده مىشود، و هيچكس در آنجا چيزى از
خود ندارد، حتى اگر شفاعتى صورت گيرد باز به فرمان خدا است،
يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ:"
روزى كه هيچكس مالك هيچ چيز براى كمك بديگرى نيست، و همه كارها به دست خدا
است" (سوره انفطار آيه 19).
به تعبير
ديگر انسان در اين دنيا گاه به كمك ديگرى مىشتابد، با زبانش از او دفاع مىكند،
با اموالش از او حمايت مىنمايد، با نفرات و قدرتش به كمكش برمىخيزد، و گاه با
طرحها و نقشههاى گوناگون، او را زير پوشش حمايت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 39