responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 378

3- معنى ديگرى است كه بعضى پنداشته‌اند و آن اينكه: ممكن است با وسائلى ماهيت و شكل اشخاص و موجودات را تغيير داد، مثلا انسان را بوسيله آن به صورت حيوانى در آورد، ولى اين نوع خيال و پندارى بيش نيست و واقعيت ندارد [1] از بررسى حدود 51 مورد كلمه" سحر" و مشتقات آن در سوره‌هاى قرآن از قبيل: طه، شعراء، يونس و اعراف و ... راجع به سرگذشت پيامبران خدا:

موسى، عيسى و پيامبر اسلام ص به اين نتيجه مى‌رسيم كه سحر از نظر قرآن به دو بخش تقسيم مى‌شود:

1- آنجا كه مقصود از آن فريفتن و تردستى و شعبده و چشم‌بندى است و حقيقتى ندارد چنان كه مى‌خوانيم:" فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى‌: (ريسمانها و عصاهاى جادوگران زمان موسى در اثر سحر، خيال مى‌شد كه حركت مى‌كنند)" سوره طه آيه 66" و در آيه ديگر آمده است" فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ‌" (هنگامى كه ريسمان‌ها را انداختند چشمهاى مردم را سحر كردند و آنها را ارعاب نمودند) (اعراف آيه 116) از اين آيات روشن مى‌شود كه سحر داراى حقيقتى نيست كه بتوان در اشياء تصرفى كند و اثرى بگذارد بلكه اين تردستى و چشمبندى ساحران است كه آن چنان جلوه مى‌دهد.

2- از بعضى از آيات قرآن استفاده مى‌شود كه بعضى از انواع سحر به راستى اثر مى‌گذارد مانند آيه فوق كه مى‌گويد آنها سحرهايى را فرا مى‌گرفتند كه ميان مرد و همسرش جدايى مى‌افكند (فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ‌) يا تعبير ديگرى كه در آيات فوق بود كه آنها چيزهايى را فرا مى‌گرفتند كه مضر به حالشان بود و نافع نبود (وَ يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ‌).

ولى آيا تاثير سحر فقط جنبه روانى دارد و يا اينكه اثر جسمانى و خارجى‌


[1] مفردات راغب" سحر"

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 378
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست