نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 371
هنگامى كه پيامبر اسلام ص ظهور كرد و ضمن آيات قرآن اعلام نمود سليمان از
پيامبران خدا بوده است، بعضى از احبار و علماى يهود گفتند: از محمد تعجب نمىكنيد
كه مىگويد سليمان پيامبر است در صورتى كه او ساحر بوده؟.
اين گفتار يهود علاوه بر اينكه تهمت و افتراى بزرگى نسبت به اين پيامبر الهى
محسوب مىشد لازمهاش تكفير سليمان ع بود، زيرا طبق گفته آنان سليمان مرد ساحرى
بوده كه خود را به دروغ پيامبر خوانده و اين عمل موجب كفر است.
به هر حال نخستين آيه مورد بحث فصل ديگرى از زشتكاريهاى
يهود را معرفى مىكند كه پيامبر بزرگ خدا سليمان را به سحر و جادوگرى متهم ساختند،
مىگويد:" آنها از آنچه شياطين در عصر سليمان بر مردم مىخواندند پيروى
كردند" (وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّياطِينُ
عَلى مُلْكِ سُلَيْمانَ).
ضمير در جمله" و اتبعوا" ممكن است اشاره به يهوديان معاصر پيامبر
باشد و يا معاصران سليمان و يا همه آنان.
منظور از" شياطين" نيز ممكن است، انسانهاى طغيانگر و يا جن و يا اعم
از هر دو باشد.
سپس قرآن به دنبال اين سخن اضافه مىكند:" سليمان هرگز كافر نشد" (وَ ما كَفَرَ سُلَيْمانُ).
او هرگز به سحر توسل نجست، و از جادوگرى براى پيشبرد اهداف خود استفاده
نكرد،" ولى شياطين كافر شدند، و به مردم تعليم سحر دادند" (وَ لكِنَّ الشَّياطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ
السِّحْرَ).
[1] سيره ابن هشام جلد 2 صفحه 192 و
مجمع البيان ذيل آيه مورد بحث (با كمى تفاوت).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 371