responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 352

نكته‌ها:

[1- تفسير جمله" قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا"]

جمله" قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا" (ما شنيديم و معصيت كرديم) به اين معنى نيست كه آنها اين سخن را به زبان جارى كردند، بلكه ظاهرا منظور اين است كه آنها با عمل خود اين واقعيت را نشان دادند، و اين يك نوع كنايه زيبا است كه در سخنان روزمره نيز ديده مى‌شود.

[2- تفسير جمله" وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ‌"]

***
جمله" وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ‌" نيز كنايه جالبى را منعكس مى‌كند كه بيانگر حال قوم يهود است.

توضيح اينكه: كلمه" اشراب" همانگونه كه از" مفردات راغب" بر مى‌آيد دو معنى دارد:

اگر از باب" اشربت البعير" باشد يعنى ريسمان را به گردن شتر بستم بنا بر اين معنى جمله بالا اين مى‌شود كه ريسمانى محكم از علاقه و محبت قلب آنها را با گوساله ارتباط داده بود.

و اگر از ماده" اشراب" به معنى آبيارى كردن يا ديگرى را آب دادن باشد و در اين صورت كلمه" حب" در تقدير خواهد بود و معنى جمله رويهمرفته چنين است:

بنى اسرائيل قلوب خود را با محبت گوساله سامرى آبيارى كردند.

اين جزو عادات عرب است كه هر گاه علاقه‌اى سخت و يا كينه زيادى نسبت به چيزى را بخواهند برسانند تعبيرى همانند تعبير بالا مى‌آورند.

ضمنا از تعبير فوق نكته ديگرى نيز استفاده مى‌شود و آن اينكه نبايد از اين كارهاى نادرست بنى اسرائيل تعجب كرد، زيرا اين اعمال محصول سرزمين قلب آنها است كه با آب شرك آبيارى شده، و چنين سرزمينى كه با چنان آبى آبيارى‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 352
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست