نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 338
در سوره" مؤمنون" آيه 44 مىخوانيم: ثُمَّ أَرْسَلْنا رُسُلَنا تَتْرا كُلَّ ما جاءَ أُمَّةً
رَسُولُها كَذَّبُوهُ فَأَتْبَعْنا بَعْضَهُمْ بَعْضاً:" سپس رسولان خود را پى در پى فرستاديم هر زمان رسولى به سراغ امتى
مىآمد او را تكذيب مىكردند، و ما آنها را يكى پس از ديگرى قرار مىداديم".
در نهج البلاغه، آنجا كه هدف بعثت پيامبران را تشريح مىكند همين حقيقت بازگو
شده است:
فبعث فيهم رسله و واتر اليهم انبيائه، ليستادوهم ميثاق فطرته، و يذكروهم منسى
نعمته، و يحتجوا عليهم بالتبليغ، و يثيروا لهم دفائن العقول:
" خداوند رسولان خويش را به سوى آنها مبعوث كرد، و انبياى خويش را به سوى
آنان گسيل داشت، تا اينكه از مردم اداى پيمان فطرى آنها را طلب نمايند، و نعمتهاى
فراموش شده او را يادآور شوند، با تبليغات حجت را بر مردم تمام كنند و گنجينههاى
نهفته عقلها را در پرتو تعليماتشان آشكار سازند" [1] بنا بر اين آمدن پيامبران الهى در اعصار و
قرون مختلف براى يادآورى نعمتهاى او، و درخواست اداى پيمان فطرت و تجديد دعوتها و
تبليغات پيامبران پيشين بوده است، تا زحمات آنان و برنامههاى اصلاحيشان متروك
نگردد و فراموش نشود.
و اما اينكه چگونه پيامبر اسلام ص خاتم پيامبران است، و چرا بعد از او نياز به
پيامبرى نيست به خواست خدا ذيل آيه 40 سوره احزاب بحث خواهد شد.
***
2- روح القدس چيست؟
مفسران بزرگ در باره روح القدس، تفسيرهاى گوناگونى دارند:
1- برخى گفتهاند منظور جبرئيل است، بنا بر اين معنى آيه مورد بحث چنين