نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 274
2- خارق عادات در زندگى بنى اسرائيل
بعضى از كسانى كه با منطق اعجاز آشنا نيستند، جوشيدن اينهمه آب و اين چشمهها
را از آن صخره، بعيد شمردهاند، در حالى كه اين گونه مسائل كه قسمت مهمى از معجزه
انبياء را تشكيل مىدهد، چنان كه در جاى خود گفتهايم، امر محال يا استثناء در
قانون عليت نيست، بلكه تنها يك خارق عادت است يعنى مخالف با علت و معلولى است كه
ما با آن خو گرفتهايم.
بديهى است تغيير مسير علل و معلول عادى براى خداوندى كه خالق زمين و آسمان و
تمام جهان هستى است به هيچ وجه مشكل نخواهد بود، چه اينكه اگر از روز اول اين علل
و معلول را طور ديگرى آفريده بود و ما با آن خو گرفته بوديم وضع كنونى را خارق
عادت و محال مىپنداشتيم.
كوتاه سخن اينكه: آفريننده عالم هستى و نظام علت و معلول، حاكم بر آن است نه
محكوم آن، حتى در زندگى روزمره ما، موارد استثنايى در نظام موجود علت و معلول كم
نيست، و به هر حال مساله اعجاز چه در گذشته چه در حال مشكل عقلى و علمى ايجاد
نمىكند [1]
***
3- فرق ميان" انفجرت" و"
انبجست"
در آيه مورد بحث در مورد جوشيدن آب تعبير به" انفجرت" شده، در حالى
در آيه 160 سوره اعراف بجاى آن" انبجست" آمده است كه اولى به معنى جريان
شديد آب است و دومى جريان خفيف و ملايم.
آيه دوم ممكن است اشاره به مرحله ابتدايى جريان اين آب باشد تا مايه وحشت آنها
نگردد و بنى اسرائيل بخوبى بتوانند آن را مهار كرده و در كنترل
[1] براى توضيح بيشتر به كتاب رهبران
بزرگ مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 274