responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 248

قرآن مخصوصا براى مجسم ساختن عذاب فرعونيان نسبت به بنى اسرائيل تعبير به" يسومون" كرده (" يسومون" فعل مضارع از ماده" سوم" است كه در اصل به معنى دنبال چيزى رفتن مى‌باشد و از آنجا كه فعل مضارع معمولا معنى دوام و استمرار را مى‌بخشد، در مى‌يابيم كه بنى اسرائيل به طور مداوم تحت شكنجه فرعونيان بوده‌اند).

با چشم خود مى‌ديدند كه پسران بى‌گناهشان را سر مى‌برند، و از سوى ديگر دخترانشان را به كنيزى مى‌بردند، و از اين گذشته خودشان نيز دائما تحت شكنجه بودند، بردگان و خدمتگزاران و كارگران قبطيان و دار و دسته فرعون محسوب مى‌شدند.

مهم اين است كه قرآن، اين جريان را يك آزمايش سخت و عظيم، براى بنى اسرائيل مى‌شمرد (يكى از معانى" بلاء" آزمايش است) و به راستى تحمل اينهمه ناملايمات، آزمايش سختى بوده است.

اين احتمال نيز وجود دارد كه" بلاء" در اينجا به معنى مجازات باشد، زيرا بنى اسرائيل پيش از آن، قدرت و نعمت فراوان داشتند، و كفران كردند، و خدا آنها را مجازات كرد.

احتمال سومى در تفسير اين جمله نيز از سوى بعضى از مفسران ذكر شده است كه" بلاء" به معنى نعمت باشد، يعنى نجات از چنگال فرعونيان نعمتى بزرگ براى شما بود [1]


[1]" بلاء" در اصل به معنى كهنگى و فرسودگى است، سپس به آزمايش كردن بلاء گفته شده، زيرا هر چيزى بر اثر آزمايش‌هاى متعدد حالت كهنگى به خود مى‌گيرد، به غم و اندوه نيز بلاء مى‌گويند، چرا كه جسم و روح انسان را فرسوده مى‌كند، تكاليف و مسئوليتها نيز بلاء نام دارد، چرا كه آنها نيز بر جسم و جان انسان سنگينى دارند، و از آنجا كه آزمايش گاهى با نعمت است و گاهى با مصيبت، اين واژه گاه به معنى نعمت و گاه به معنى مصيبت آمده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 248
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست