بت پرستان همانطور كه تواريخ به روشنى گواهى مىدهد اعتقاد به تاثير بتها در
سرنوشت خود داشتند و مبدئيت تاثير براى آنها قائل بودند، در حالى كه مسلمانان
معتقد به شفاعت، تمام تاثير را از خدا مىدانند، و براى هيچ موجودى استقلال در
تاثير قائل نيستند.
مقايسه اين دو با يكديگر بسيار جاهلانه و دور از منطق است.
اما در مورد دوم بايد ببينيم" عبادت" چيست؟ تفسير عبادت به هر گونه
خضوع و احترام مفهومش اين است كه هيچكس براى هيچكس خضوع و احترامى نكند و احدى اين
نتيجه را نمىپذيرد.
همچنين تفسير آن به هر گونه درخواست و تقاضا معنيش اين است كه تقاضا و در
خواست از هر كس شرك و بت پرستى باشد، اين نيز بر خلاف ضرورت عقل و دين است.
" عبادت" را به تبعيت و پيروى انسانى از انسان ديگر نيز نمىتوان
تفسير كرد، زيرا پيروى منطقى افراد از رئيس خود در سازمانها و تشكيلات اجتماعى جزء
الفباى زندگى بشر است، همانطور كه پيروى از پيامبران و پيشوايان بزرگ از وظائف
حتمى هر ديندارى محسوب مىشود.
بنا بر اين" عبادت" مفهومى غير از همه اينها دارد و آن آخرين حد
خضوع و تواضع است كه به عنوان تعلق و وابستگى مطلق و تسليم بى قيد و شرط"
عابد" در برابر" معبود" انجام مىگيرد.
اين كلمه كه با واژه (عبد) ريشه مشترك دارد، توجه به مفهوم عبد (بنده) روشن
مىسازد كه در حقيقت عبادت كننده با عبادت خود نشان مىدهد كه در برابر معبود
تسليم محض است، و سرنوشت خود را در دست او مىداند، اين همان چيزى است كه از لفظ
عبادت در عرف و شرع فهميده مىشود.
آيا در تقاضاى شفاعت از شفيعان هيچگونه اثرى از عبادت و پرستش با اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 244