نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 232
حتى پيروان" ابن تيميه" (متوفاى سال 728 هجرى) و محمد بن عبد الوهاب
(متوفاى سال 1206) كه در اينگونه مسائل سختگيرى و تعصب و لجاجت خاصى دارند به
تواتر اين روايات اعتراف كردهاند! در كتاب" فتح المجيد" تاليف"
شيخ عبد الرحمن بن حسن كه از معروفترين كتب" وهابيه" است، و هم اكنون در
بسيارى از مدارس دينى" حجاز" به عنوان يك كتاب درسى شناخته مىشود،
از" ابن قيم" چنين نقل شده:" احاديث در زمينه شفاعت مجرمان از
پيامبر ص متواتر است، و صحابه او و اهل سنت عموما اجماع بر اين موضوع دارند، و
منكر آن را بدعتگذار مىدانند و به او انتقاد مىكنند و او را گمراه
مىشمرند" [1] اكنون
پيش از آنكه به بحث در باره اثرات اجتماعى و روانى شفاعت بپردازيم و ايرادهاى
چهارگانه را در شعاع فلسفه شفاعت مورد بررسى قرار دهيم نگاهى به آثار معنوى آن از
نظر منطق خدا پرستان و معتقدان به شفاعت مىكنيم كه اين نگاه روشنگر بحث آينده در
زمينه واكنشهاى اجتماعى و روانى اين مساله خواهد بود [2] در ميان علماى عقائد اسلامى در زمينه چگونگى
تاثير معنوى شفاعت گفتگو است: جمعى كه بنام" وعيديه" معروف هستند (آنها
كه اعتقاد به خلود مرتكبان گناهان كبيره در جهنم دارند) معتقدند كه شفاعت اثرى در
زدودن آثار گناه ندارد، بلكه تاثير آن تنها در قسمت پيشرفت و تكامل معنوى و افزايش
پاداش و ثواب است.
در حالى كه" تفضيليه" (آنها كه اعتقاد به خلود اصحاب كبائر ندارند)
معتقدند شفاعت در زمينه گناهكاران است، و اثرش سقوط مجازات و كيفر مىباشد.