نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 221
ولى با توجه به ساير آيات قرآن روشن مىشود كه مقصود برترى آنها نسبت به افراد
محيط و عصر خودشان است زيرا در قرآن مىخوانيم" كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ ..." شما (مسلمانان) بهترين امتى بوديد كه براى نفع
انسانها آفريده شدهايد" (آل عمران آيه 110).
در جاى ديگر در باره بنى اسرائيل مىخوانيم" وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا
يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا" ما اين مستضعفان را وارث مشرق و مغرب زمين كرديم" (سوره اعراف آيه
137) روشن است كه بنى اسرائيل در آن زمان وارث تمام جهان نشدند پس مقصود اين است
كه وارث شرق و غرب منطقه خودشان گشتند بنا بر اين فضيلت آنها بر جهانيان نيز برترى
نسبت به افراد همان محيط است.
***
در آيه بعد قرآن خط بطلانى بر خيالهاى باطل يهود مىكشد، زيرا آنها معتقد
بودند كه چون نياكان و اجدادشان پيامبران خدا بودند آنها را شفاعت خواهند كرد، و
يا گمان مىكردند مىتوان براى گناهان فديه و بدل تهيه نمود، همانگونه كه در اين
جهان متوسل به رشوه مىشدند.
قرآن مىگويد:" از آن روز بترسيد كه هيچكس بجاى ديگرى جزا داده
نمىشود" (وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ
عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً).
" و نه شفاعتى (بى اذن پروردگار) پذيرفته مىشود" (وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ).
" و نه غرامت و بدلى قبول خواهد شد" (وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ).
" و نه كسى براى يارى انسان به پا مىخيزد" (وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ).
خلاصه حاكم و قاضى آن صحنه كسى است كه جز عمل پاك را قبول نمىكند چنان كه در
آيه 88 و 89 شعراء مىخوانيم: يَوْمَ لا
يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ:" روزى كه نه مال به درد مىخورد و نه فرزندان، مگر
آنها كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 221