نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 218
امام ع فرمود ا فاعبد ما لا ارى آيا خدايى را كه نبينم پرستش كنم"؟! و
هنگامى كه او توضيح بيشتر خواست امام اضافه كرد:
لا تدركه العيون بمشاهدة العيان و لكن تدركه القلوب بحقائق الايمان
"" چشمهاى ظاهر هرگز او را مشاهده نكنند، بلكه قلبها بوسيله نور
ايمان او را درك مىنمايند" [1] ولى اين حالت شهود باطنى در قيامت براى همگان پيدا مىشود،
چرا كه آثار عظمت و قدرت خدا در آنجا آن چنان آشكار است كه هر كوردلى هم ايمان
قطعى پيدا مىكند.
***
2- راه پيروزى بر مشكلات.
براى پيشرفت و پيروزى بر مشكلات دو ركن اساسى لازم است، يكى پايگاه نيرومند
درونى و ديگر تكيه گاه محكم برونى، در آيات فوق به اين دو ركن اساسى با
تعبير" صبر" و" صلوة" اشاره شده است: صبر آن حالت استقامت و
شكيبايى و ايستادگى در جبهه مشكلات است، و نماز پيوندى است با خدا و وسيله ارتباطى
است با اين تكيه گاه محكم.
گر چه كلمه" صبر" در روايات فراوانى به روزه تفسير شده است، ولى
مسلما منحصر به روزه نيست، بلكه ذكر روزه به عنوان يك مصداق بارز و روشن آن است،
زيرا انسان در پرتو اين عبادت بزرگ ارادهاى نيرومند و ايمانى استوار پيدا مىكند
و حاكميت عقلش بر هوسهايش مسلم مىگردد.
مفسران بزرگ در تفسير اين آيه نقل كردهاند كه رسول گرامى اسلام هر گاه با
مشكلى روبرو مىشد كه او را ناراحت مىكرد از نماز و روزه مدد مىگرفت [2]